الكلمات المفتاحية: المهارات التكنولوجية، الطلبة المعلمين، التربية العملية. Keywords :Technological skills, Students-Teachers, Practical Education.
Issue Date:
8-Feb-2017
Abstract:
الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى فاعلية برنامج التربية العملية في إكساب المهارات التكنولوجية لطلبة جامعة اليرموك، وهدفت إلى تقصي أثر متغيرات جنس الطالب، ومنطقة التدريب، والمعدل التراكمي للطالب، وتقويمه لمجالات برنامج التربية العملية. تكون مجتمع الدراسة من(169) طالبا وطالبة وتم اختيار (134) طالباً وطالبة منهم بالطريقة الطبقية العشوائية كعينة للدراسة، بما نسبته (79%) من مجتمع الدراسة. وكانت أداة الدراسة المستخدمة استبانة تكونت من(45) فقرة تم التحقق من صدقها وثباتها. أظهرت النتائج أن فاعلية برنامج التربية العملية في فاعلية المهارات التكنولوجية لطلبة جامعة اليرموك للحاجات التدريبية لتدريس مبحث التربية الإسلامية للصفوف الثلاثة الأولى وفق تصورات الطلبة المعلمين جاءت ضمن درجة تقدير "كبير". وكشفت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) على مجال الإرشاد والتوجيه المهني تعزى لمتغير الجنس ولصالح المعلمين الذكور والمعدل الأكاديمي لصالح ذوي المعدلات التراكمية الأقل.
الكلمات المفتاحية: المهارات التكنولوجية، الطلبة المعلمين، التربية العملية.
Abstract
The purpose of this study was to identify the effectiveness of the practical education program in providing technological skills to the students at Yarmouk University. Also, the study purposed to explore the impact of student’s gender, training area, student’s average score, and the evaluation to the Practical Training Program domains. A descriptive cross sectional study using a survey was used to collect the data from (169) students as a purposed sample and (134) students as a random sample as (79%) of the study’s population. The questionnaire consists of (45) items, the researchers assured its validity and reliability. The results showed that the degree of impact of Practical Training Program in the Department of Elementary Education at Yarmouk University was (large) ;moreover, the study found that there were statistically significant differences (α= 0.05) on the vocational counseling and orientation domain due to student’s gender and average score.
Keywords :Technological skills, Students-Teachers, Practical Education.