DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1464
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorفتحية إبراهيم الشبول, محمد نايل العزام-
dc.contributor.authorعلي أحمد الجوارنة, محمد عبدالقادر العمري-
dc.date.accessioned2018-03-06T17:07:16Z-
dc.date.available2018-03-06T17:07:16Z-
dc.date.issued2017-02-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1464-
dc.description.abstractالملخص هدفت‎ ‎الدراسة إلى التعرف إلى فاعلية برنامج التربية العملية في إكساب المهارات التكنولوجية لطلبة جامعة اليرموك، ‏وهدفت‎ ‎إلى‎ ‎تقصي‎ ‎أثر‎ ‎متغيرات جنس‎ ‎الطالب،‎ ‎ومنطقة‎ ‎التدريب،‎ ‎والمعدل التراكمي للطالب،‎ ‎وتقويمه‎ ‎لمجالات‎ ‎برنامج‎ ‎التربية‎ ‎العملية‎.‎‏ تكون مجتمع‎ ‎الدراسة من(‏‎169‎‏)‏‎ ‎طالبا‎ ‎وطالبة‎ ‎وتم اختيار (‏‎134‎‏) طالباً وطالبة منهم بالطريقة الطبقية العشوائية كعينة ‏للدراسة، بما نسبته (‏‎79‎‏%) من مجتمع الدراسة. ‏‎ ‎وكانت‎ ‎أداة‎ ‎الدراسة‎ ‎المستخدمة‎ ‎استبانة‎ ‎تكونت من(‏‎45‎‏)‏‎ ‎فقرة‎ ‎تم‎ ‎التحقق من صدقها‎ ‎وثباتها‎.‎‏ أظهرت‎ ‎النتائج‎ ‎أن‎ ‎فاعلية برنامج التربية العملية في فاعلية المهارات التكنولوجية لطلبة جامعة اليرموك للحاجات التدريبية ‏لتدريس مبحث التربية الإسلامية للصفوف الثلاثة الأولى وفق تصورات الطلبة المعلمين جاءت ضمن درجة تقدير "كبير". وكشفت ‏نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏α‏=0.05) على مجال الإرشاد والتوجيه المهني تعزى لمتغير ‏الجنس ولصالح المعلمين الذكور والمعدل الأكاديمي لصالح ذوي المعدلات التراكمية الأقل.‏ الكلمات المفتاحية: المهارات التكنولوجية، الطلبة المعلمين، التربية العملية.‏ Abstract ‏ ‏The purpose of this study was to identify the effectiveness of the practical education program in providing ‎technological skills to the students at Yarmouk University. Also, the study purposed to explore the impact of ‎student’s gender, training area, student’s average score, and the evaluation to the Practical Training Program ‎domains. A descriptive cross sectional study using a survey was used to collect the data from (169) students as a ‎purposed sample and (134) students as a random sample as (79%) of the study’s population. The questionnaire ‎consists of (45) items, the researchers assured its validity and reliability. The results showed that the degree of ‎impact of Practical Training Program in the Department of Elementary Education at Yarmouk University was (large) ‎‎;moreover, the study found that there were statistically significant differences (α= 0.05) on the vocational counseling ‎and orientation domain due to student’s gender and average score.‎ Keywords :Technological skills, Students-Teachers, Practical Education.‎en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: المهارات التكنولوجية، الطلبة المعلمين، التربية العملية.‏en_US
dc.subjectKeywords :Technological skills, Students-Teachers, Practical Education.‎en_US
dc.titleفـاعليـــة بـرنـامـــج التربيـــة الـعمـلـيـــة في إكساب المهارات التكنولوجية لطلبة جامعة اليرموك حسب ‏تصوراتهــم.en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(4)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16.pdf5.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.