ملخص
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر التعليم عن طريق المواد المكتوبة (النصوص) لروثكوف مقارنة بالطريقة الاعتيادية في التحصيل، ودافعية التعلم على طلبة الصف العاشر الأساسي. اختيرت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية، وتكونت من (66) طالبا موزعين في مجموعتين (تجريبية وضابطة) درست الأولى حسب نمط التعليم عن طريق المواد المكتوبة (النصوص) لروثكوف؛ بينما درست الثانية حسب الطريقة الاعتيادية. استخدم الباحث اختباراً في التحصيل من إعداده، ومقياس دافعية التعلم لكوزيكي وانتوتسيل. وبعد التأكد من تكافؤ مجموعتي الدراسة؛ قام الباحث بتطبيق نمط التعليم عن طريق المواد المكتوبة (النصوص) لروثكوف على المجموعة التجريبية؛ حيث أظهرت نتائج التحليل وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مجموعتي الدراسة في كل من التحصيل، ودافعية التعلم، وكانت لصالح نمط التعليم عن طريق المواد المكتوبة (النصوص) لروثكوف مقارنة بالطريقة التقليدية.
The Effect of Written Texts According to Rothkopf` Method
Upon the Achievement & Learning Motivation of Tenth Graders
Abstract
This study aims to investigate the effect of written texts according Rothkopf` method in comparison to the traditional method upon the achievement and learning motivation of tenth graders. The study sample was selected randomly, and consisted of (66) students, divided into two groups (experimental and control). The first group studied through written texts, while the second one studied according to the traditional method. After ensuring the equality between the two groups, the researcher applied the written texts to the experimental group. The results showed a statistically significant difference between the two groups in achievement and motivation, in favor of the experimental group.