Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/323
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
محمد بني خالد
-
dc.date.accessioned
2015-04-16T12:44:09Z
-
dc.date.available
2015-04-16T12:44:09Z
-
dc.date.issued
2014-02-26
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/323
-
dc.description.abstract
ملخص
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر التعليم عن طريق المواد المكتوبة (النصوص) لروثكوف مقارنة بالطريقة الاعتيادية في التحصيل، ودافعية التعلم على طلبة الصف العاشر الأساسي. اختيرت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية، وتكونت من (66) طالبا موزعين في مجموعتين (تجريبية وضابطة) درست الأولى حسب نمط التعليم عن طريق المواد المكتوبة (النصوص) لروثكوف؛ بينما درست الثانية حسب الطريقة الاعتيادية. استخدم الباحث اختباراً في التحصيل من إعداده، ومقياس دافعية التعلم لكوزيكي وانتوتسيل. وبعد التأكد من تكافؤ مجموعتي الدراسة؛ قام الباحث بتطبيق نمط التعليم عن طريق المواد المكتوبة (النصوص) لروثكوف على المجموعة التجريبية؛ حيث أظهرت نتائج التحليل وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مجموعتي الدراسة في كل من التحصيل، ودافعية التعلم، وكانت لصالح نمط التعليم عن طريق المواد المكتوبة (النصوص) لروثكوف مقارنة بالطريقة التقليدية.
The Effect of Written Texts According to Rothkopf` Method
Upon the Achievement & Learning Motivation of Tenth Graders
Abstract
This study aims to investigate the effect of written texts according Rothkopf` method in comparison to the traditional method upon the achievement and learning motivation of tenth graders. The study sample was selected randomly, and consisted of (66) students, divided into two groups (experimental and control). The first group studied through written texts, while the second one studied according to the traditional method. After ensuring the equality between the two groups, the researcher applied the written texts to the experimental group. The results showed a statistically significant difference between the two groups in achievement and motivation, in favor of the experimental group.
en_US
dc.subject
Tenth grade
en_US
dc.subject
Learning motivation
en_US
dc.subject
Rothkopf` method
en_US
dc.subject
Achievement
en_US
dc.subject
نمط روثكوف،
en_US
dc.subject
دافعية التعلم
en_US
dc.subject
التحصيل
en_US
dc.subject
الصف العاشر
en_US
dc.title
أثر نمط التعليم عن طريق المواد المكتوبة (النصوص) لروثكوف في التحصيل والدافعية للتعلم في مبحث العلوم الحياتية على الطلبة في المرحلة الأساسية العليا