DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2102
Title: فاعلية استراتيجية التفكير البصري في زيادة الاستقلال المعرفي والتحصيل في الفيزياء لدى طلاب الصف العاشر الأساسي
Authors: منذر السويلميين
محمد عبد السكارنة
Keywords: الكلمات المفتاحية: التفكير البصري، الاستقلال المعرفي، التحصيل.
Issue Date: 24-Jun-2019
Abstract: ملخص هدفت هذه الدراسة معرفة فاعلية استراتيجية التفكير البصري في زيادة الاستقلال المعرفي والتحصيل في الفيزياء لدى طلبة الصف العاشر الأساسي. تكونت عينة الدراسة بمجموعتيها التجريبية والضابط من (40) طالباً. استخدمت طريقتي التدريس؛ الاعتيادية والتفكير البصري. لجمع البيانات استخدم مقياس الاستقلال المعرفي واختبار التحصيل في الفيزياء، أظهرت الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطي المجموعتين التجريبية والضابطة في الاستقلال المعرفي والتحصيل، لصالح طلبة المجموعة التجريبية. تضمنت الدراسة توصيات للقائمين على تطبيق المناهج وطرق التدريس وكذلك للباحثين. الكلمات المفتاحية: التفكير البصري، الاستقلال المعرفي، التحصيل. Abstract The study aimed to determine the effectiveness of visual thinking strategy in increasing Cognitive Autonomy and achievement of physics for the 10th grade students. The sample of the study consisted of (40) students. Conventional teaching method and visual thinking method were applied. To collect the data; cognitive Autonomy scale and the physics achievement test were used. The results showed that there were statistically significant differences at the level (α = 0.05) between the experimental group and the control group in cognitive Autonomy and achievement, in favor of the experimental group. Implications and recommendations were suggested for educational stakeholders and researchers in regards to the application of curricula and teaching methods. Key words: Visual Thinking, Cognitive Autonomy, Achievement.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2102
Appears in Collections:مج26، عدد 3 لسنة 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.