Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/2102
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
منذر السويلميين
-
dc.contributor.author
محمد عبد السكارنة
-
dc.date.accessioned
2021-05-06T13:42:56Z
-
dc.date.available
2021-05-06T13:42:56Z
-
dc.date.issued
2019-06-24
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/2102
-
dc.description.abstract
ملخص
هدفت هذه الدراسة معرفة فاعلية استراتيجية التفكير البصري في زيادة الاستقلال المعرفي والتحصيل في الفيزياء لدى طلبة الصف العاشر الأساسي. تكونت عينة الدراسة بمجموعتيها التجريبية والضابط من (40) طالباً. استخدمت طريقتي التدريس؛ الاعتيادية والتفكير البصري. لجمع البيانات استخدم مقياس الاستقلال المعرفي واختبار التحصيل في الفيزياء، أظهرت الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطي المجموعتين التجريبية والضابطة في الاستقلال المعرفي والتحصيل، لصالح طلبة المجموعة التجريبية. تضمنت الدراسة توصيات للقائمين على تطبيق المناهج وطرق التدريس وكذلك للباحثين.
الكلمات المفتاحية: التفكير البصري، الاستقلال المعرفي، التحصيل.
Abstract
The study aimed to determine the effectiveness of visual thinking strategy in increasing Cognitive Autonomy and achievement of physics for the 10th grade students. The sample of the study consisted of (40) students. Conventional teaching method and visual thinking method were applied. To collect the data; cognitive Autonomy scale and the physics achievement test were used. The results showed that there were statistically significant differences at the level (α = 0.05) between the experimental group and the control group in cognitive Autonomy and achievement, in favor of the experimental group. Implications and recommendations were suggested for educational stakeholders and researchers in regards to the application of curricula and teaching methods.
Key words: Visual Thinking, Cognitive Autonomy, Achievement.
en_US
dc.subject
الكلمات المفتاحية: التفكير البصري، الاستقلال المعرفي، التحصيل.
en_US
dc.title
فاعلية استراتيجية التفكير البصري في زيادة الاستقلال المعرفي والتحصيل في الفيزياء لدى طلاب الصف العاشر الأساسي