DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1903
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعلي الديري-
dc.contributor.authorنزار الويسي-
dc.contributor.authorدعاء المومني-
dc.date.accessioned2020-02-11T07:20:36Z-
dc.date.available2020-02-11T07:20:36Z-
dc.date.issued2018-10-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1903-
dc.description.abstractملخص هدفت الدراسة التعرف إلى تأثير استراتيجية حل المشكلات على تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة القدم والإبداع الحركي لدى طلاب مدرسة اللاتين في محافظة عجلون، استخدم الباحثون المنهج التجريبي بأسلوب المجموعتين المتكافئتين، تكونت عينة الدراسة من (30) طالباً من الصف الثامن من مدرسة اللاتين للفصل الأول 2017/2018م، تم اختيارهم بالطريقة العمدية، قسموا إلى مجموعتين متكافئتين بواقع (15) طالباً لكل مجموعة. طبقت المجموعة التجريبية البرنامج التعليمي باستخدام استراتيجية حل المشكلات، بينما المجموعة الضابطة طبقت المنهاج المقرر للمهارات قيد الدراسة بطريقة الدرس الاعتيادية، استغرق تطبيق البرنامج التدريسي (4) أسابيع بواقع (3) دروس في الأسبوع، بزمن الوحدة (45) دقيقة، ولقياس مستوى الإبداع الحركي استخدم الباحثون المقياس الذي أعدته الشمايلة (2015م). والمكون من (40) فقرة، ولقياس تعلم المهارات الأساسية في كرة القدم تم استخدام مجموعة من الاختبارات المهارية المعدة لهذا الغرض. استخدم الباحثون برنامج الرزمة الإحصائية (SPSS) لمعالجة البيانات وللإجابة على فرضيات الدراسة، أظهرت نتائج الدراسة فعالية التدريس باستراتيجية حل المشكلات على بعض المهارات الأساسية بكرة القدم والإبداع الحركي، وأن هناك فروق في الاختبارات البعدية بين أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في المهارات الأساسية بكرة القدم والإبداع الحركي ولصالح المجموعة التجريبية، واصووا الباحثون باستخدام استراتيجية حل المشكلات لتعلم المهارات الاساسية في كرة القدم وتطوير الابداع الحركي لطلاب الصف الثامن الاساسي. الكلمات المفتاحية: استراتيجية حل المشكلات، الإبداع الحركي، المهارات الأساسية بكرة القدم. Abstract The study aimed at knowing the effect of the problem solving strategy on some basic skills of football and movement creativity of students at Latin school in Ajloun. The researchers used the experimental method in the style of equal groups. The sample consisted of (30) eighth grade students from the Latin school in Ajloun during the first semester in 2017/2018. It was chosen in restricfed sample, divided into two equal groups of (15) students to each group. The experimental group applied the educational program using a problem solving strategy, while the control group applied the curriculum for the skills under study by using the normal course. The application of the teaching program lasted for (4) weeks. The time of each class is (45) minutes, and to measure the level of movement creativity, the researchers used the measurement which was prepared by Ashmayla (2015) that consisting of (40) paragraphs; and to measure the learning of basic skills in football, for the purpose of measurement, skill tests were used technical group. The results of the study showed the effectiveness of teaching problem solving strategy on some basic skills of football and movement creativity, and that there are differences in post tests between members of the experimental and control groups in the basic skills of football and movement creativity and for the benefit of the experimental group. The researchers recommended to use the problem solving strategy to learn the basic skills of football and develop the creativity movement for the 8th basic classes. Keywords: problem solving strategy, movement creativity, basic skills of football.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: استراتيجية حل المشكلات، الإبداع الحركي، المهارات الأساسية بكرة القدم.en_US
dc.titleتأثير استراتيجية حل المشكلات على تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة القدم والإبداع الحركي لدى طلاب مدرسة اللاتين في محافظة عجلونen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مج25، عدد 3 لسنة 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.