DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1892
Title: أثر استخدام استراتيجية شكل البيت الدائري في اكتساب طالبات الصف التاسع الأساسي المفاهيم العلميّة في مبحث الكيمياء
Authors: وصال العمري
إسراء طلفاح
Keywords: -
Issue Date: 25-Nov-2018
Abstract: ملخص هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام استراتيجية شكل البيت الدائري في اكتساب طالبات الصف التاسع الأساسي المفاهيم العلمية في مبحث الكيمياء. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج شبه التجريبي، وتم بناء اختبار لقياس اكتساب المفاهيم العلمية، وطُبق الاختبار على عينة الدراسة التي تكوّنت من (67) طالبة توزعن على مجموعتين، تجريبيّة وعددها (34) طالبةً درست باستخدام استراتيجية شكل البيت الدائري، والأخرى ضابطة درست بالطريقة الاعتياديّة وعددها (33) طالبة. أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق دال إحصائيّاً عند مستوى الدلالة (0.05α=) بين المتوسطات الحسابية لأداء أفراد الدراسة على اختبار اكتساب المفاهيم العلمية يعزى لكل من: استراتيجية التدريس لصالح المجموعة التجريبية، ومستوى التحصيل لصالح الطالبات ذوات مستوى التحصيل المرتفع، ولطبيعة المفهوم العلمي لصالح الطبيعة المجرّدة. وأخيراً أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيّاً في اكتساب المفاهيم العلميّة تعزى للتفاعل بين طبيعة المفهوم العلمي واستراتيجية التدريس ومستوى التحصيل. Abstract The aim of this study was to investigate the effectiveness of employing the strategy of the ring house shape in acquiring the scientific concepts in chemistry in the ninth grade students. In order to achieve the objectives of the study, the semi-experimental method was used. A test was constructed to measure the acquisition of scientific concepts. The test was applied to the study sample which consisted of (67) students divided into two groups, experimental (34) students studied using the ring house strategy, (33) students. The results of the study showed that there was a statistically significant difference at the level of (α = 0.05) between the mathematical averages of the performance of the study subjects on the test of acquiring the scientific concepts due to: the teaching strategy for the experimental group the achievement level for the students with the high level of achievement, the nature of the scientific concept in favor of abstract nature.There are no statistically significant differences in the acquisition of scientific concepts due to the interaction between the nature of the scientific concept, the teaching strategy and the level of achievement.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1892
Appears in Collections:مج25، عدد 3 لسنة 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.