الكلمات المفتاحية: التدريس التبادلي، التفكير الناقد، الرياضيات، معلم صف، الجامعة الهاشمية.
Issue Date:
10-May-2018
Abstract:
الملخص
هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية استراتيجية التدريس التبادلي في تحسين مهارات التفكير الناقد في الرياضيات لدى طلبة معلم صف في الجامعة الهاشمية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثون المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين مع اختبار قبلي- بعدي. تكونت عينة الدراسة من (80) طالباً وطالبةً موزعين في شعبتين، وتم استخدام التعيين العشوائي لتوزيعهما إلى مجموعتين متساويتين، درست المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية التدريس التبادلي، بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة الاعتيادية، وبهدف جمع البيانات تم تطبيق اختبار مهارات التفكير الناقد على مجموعتي الدراسة. وبعد إجراء التحليل الإحصائي للبيانات أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي لمهارات التفكير الناقد ككل وفي مهاراته الفرعية (التفسير، وتقويم الحجج، والاستنباط، والاستنتاج) لصالح المجموعة التجريبية، بينما لم تظهر فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي لمهارة معرفة الافتراضات. وفي ضوء ذلك تم تقديم مجموعة من التوصيات.
الكلمات المفتاحية: التدريس التبادلي، التفكير الناقد، الرياضيات، معلم صف، الجامعة الهاشمية.
Abstract
The researchers used the quasi- experimental approach based on a two-group design with a pre and a post test. The sample of the study was consisted of (80) students, and a random appointment was used distribute them into two equal groups; the experimental taught using reciprocal teaching strategy, and a control group taught using the traditional method, and the critical thinking skills test were applied on study sample. After statistical processes the findings of the research were that there was significant statistically differences at the level of (α=0.05) between the mean scores of the experimental group and those of the control group in the post-test in the critical thinking skills over all and in the (Interpretation, Argument evaluation, Induction, Deduction) skills favor of the experimental group, but there were no significant statistically differences at the level of (α=0.05) between the mean scores of the experimental group and those of the control group in the post-test in the Assumptions knowledge skill. Finally, we presented a set of recommendations based on results of our experiment.
Keywords: Reciprocal teaching, Critical thinking, Mathematics, Classroom teacher, The Hashemite University.