DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1708
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأميـرة نـاصــر عليمـات-
dc.contributor.authorمأمــون محمد الشنـاق-
dc.contributor.authorوصــال هـــاني العمـري-
dc.date.accessioned2019-01-09T10:34:17Z-
dc.date.available2019-01-09T10:34:17Z-
dc.date.issued2018-05-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1708-
dc.description.abstractالملخص هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية استراتيجية التدريس التبادلي في تحسين مهارات التفكير الناقد في الرياضيات لدى طلبة معلم صف في الجامعة الهاشمية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثون المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين مع اختبار قبلي- بعدي. تكونت عينة الدراسة من (80) طالباً وطالبةً موزعين في شعبتين، وتم استخدام التعيين العشوائي لتوزيعهما إلى مجموعتين متساويتين، درست المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية التدريس التبادلي، بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة الاعتيادية، وبهدف جمع البيانات تم تطبيق اختبار مهارات التفكير الناقد على مجموعتي الدراسة. وبعد إجراء التحليل الإحصائي للبيانات أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي لمهارات التفكير الناقد ككل وفي مهاراته الفرعية (التفسير، وتقويم الحجج، والاستنباط، والاستنتاج) لصالح المجموعة التجريبية، بينما لم تظهر فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي لمهارة معرفة الافتراضات. وفي ضوء ذلك تم تقديم مجموعة من التوصيات. الكلمات المفتاحية: التدريس التبادلي، التفكير الناقد، الرياضيات، معلم صف، الجامعة الهاشمية. Abstract The researchers used the quasi- experimental approach based on a two-group design with a pre and a post test. The sample of the study was consisted of (80) students, and a random appointment was used distribute them into two equal groups; the experimental taught using reciprocal teaching strategy, and a control group taught using the traditional method, and the critical thinking skills test were applied on study sample. After statistical processes the findings of the research were that there was significant statistically differences at the level of (α=0.05) between the mean scores of the experimental group and those of the control group in the post-test in the critical thinking skills over all and in the (Interpretation, Argument evaluation, Induction, Deduction) skills favor of the experimental group, but there were no significant statistically differences at the level of (α=0.05) between the mean scores of the experimental group and those of the control group in the post-test in the Assumptions knowledge skill. Finally, we presented a set of recommendations based on results of our experiment. Keywords: Reciprocal teaching, Critical thinking, Mathematics, Classroom teacher, The Hashemite University.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: التدريس التبادلي، التفكير الناقد، الرياضيات، معلم صف، الجامعة الهاشمية.en_US
dc.titleفاعلية استراتيجية التدريس التبادلي في تحسين مهارات التفكير الناقد في الرياضيات لدى طلبة معلم صف في الجامعة الهاشميةen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد 24، عدد 4 لسنة 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16.pdf5.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.