DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1647
Title: دور معلمي التربية الإسلامية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في إربد
Authors: انتصار غازي, ليث حاتم
Keywords: Key word: Skills, Creative thinking, Islamic education teachers, tenth grade.
الكلمات المفتاحية: المهارات، التفكير الإبداعي، معلمي التربية الإسلامية، الصف العاشر الأساسي.
Issue Date: 11-May-2016
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور معلمي التربية الإسلامية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في إربد، واعتمد الباحثان المنهج الوصفي حيث قاما بتطوير استبانه تضمنت خمسة مجالات رئيسة مكونة من مهارات التفكير الإبداعي، وهي: (الأصالة، المرونة، الطلاقة، الحساسية للمشكلات، الإفاضة)، وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها. تكونت عينة الدراسة من (١٣٥ (معلماً ومعلمة تم اختيارها بالطريقة العشوائية الطبقية، حيث أظهرت النتائج أن دور معلمي التربية الإسلامية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طلبة الصف العاشر جاءت بدرجة متوسطة لثلاث مهارات وهي(المرونة،الأصالة، الحساسية للمشكلات) وبدرجة مرتفعة لمهارتي (الطلاقة، الإفاضة)، كما وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح متغيري (الجنس، والمؤهل العلمي) ووجود فروق ذات دلالة إحصائية جاءت لمتغير (الخبرة) وجاءت لصالح أصحاب ذوي الخبرة (٦-١٠ (سنوات. وبناء على ذلك، خلصت الدراسة إلى جملة من التوصيات ذات العلاقة. الكلمات المفتاحية: المهارات، التفكير الإبداعي، معلمي التربية الإسلامية، الصف العاشر الأساسي. Abstract The Role of Islamic Education Teachers in Developing Creative Thinking Skills among Tenth graders in Jordan This study aimed at exploring the role of Islamic education teachers in developing creative thinking skills among tenth grade students in Irbid, and its influence on some variables. The study sample consisted of (135) male and female Islamic education teachers. The study tool was a questionnaire used to collect data from participants. Results Showed that the role of Islamic education teachers in developing creative thinking skills among tenth grade was at a moderate degree for three skills (elasticity, Originality, Sensitivity to Problems), and a high degree for two skills (Fluency, derivations), the results also showed that there was no statistically significant differences due to variables of gender and educational qualification, while there was a statistical differences in  أستاذ مشارك، جامعة اليرموك.  باحث، جامعة اليرموك.   .................    participants responses due to the variable years of experience. In light of the above results some recommendations were made. Key word: Skills, Creative thinking, Islamic education teachers, tenth grade.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1647
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
انتصار غازي وليث حاتم.pdf380.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.