Key words: Mutah University students, Learning styles. الكلمات الدالة: طلبة جامعة مؤتة، أساليب التعلم.
Issue Date:
5-Dec-2016
Abstract:
Abstract
The purpose of this study is to investigate the use of learning styles (Deep processing, Elaborative Processing, Fact Retention, and Methodical Study) by university students at Mu’tah University in Jordan. Moreover, it aimed at investigating the effect of students' Gender, GPA, and Mode of major selection (MMS) on their use of learning styles. The study was conducted on a sample of 1214 students coming from different fields of study at the university in the academic year 2007/2008, using the “Inventory of Learning Processes” (ILP), (Schmeck, Ribich, and Ramanaiah, 1977). The results of the study revealed statistically significant correlations between the MMS variable and the students’ GPA levels; the students who entered their majors based on desire had higher percentage of distribution in the higher GPA levels, and vice versa. This indicates a positive relationship between the MMS factor and the student’s academic achievement. The results revealed also statistically significant differences in the students’ responses on the ILP in relation to their GPAs, particularly on the Deep Processing, Elaborative Processing and Methodical study, indicating the existence of a relationship between students’ learning styles and their academic achievement. In addition, the results showed significant differences between the students’ performance on the ILP in relation to the MMS variable, especially on Deep Processing and Elaborative Processing, which indicates a positive relationship between the MMS and the ILP learning styles.
However, no statistically significant differences were found due to the third variable, namely, the students' Gender. The results were discussed in view of the findings of previous research on university students’ learning styles. The implications of such results for research on learning styles as well as for the teaching/learning environment, particularly for the Jordanian universities were discussed and some possible recommendations were presented in this regard.
Key words: Mutah University students, Learning styles.
مُلخّص
هدفت هذه الدراسة إلى البحث في أساليب التعلم عند بعض الطلبة الجامعيين في جامعة مؤتة في الأردن، كما هدفت إلى معرفة مدى تأثير جنس الطلبة ومعدلاتهم التراكمية والرغبة في اختيار التخصص على استخدامهم لأساليب التعلم الذهنية (العمليات العقلية العميقة، وتوضيح المعلومات، وتخزين المعلومات، واستخدام أساليب التعلم ووسائله). وأجريت الدراسة على عينة مكونة من 1214 طالبا وطالبة من مختلف التخصصات في الجامعة في العام الجامعي 2007/2008، وذلك باستخدام مقياس "قائمة عمليات التعلم" (Schmeck, Ribich, and Ramanaiah, 1977). وأظهرت نتائج الدراسة أن هناك معامل ارتباط ذا دلالة إحصائية بين متغيري الرغبة والمعدل التراكمي عند الطلبة، حيث تبين أن النسبة الأعلى في المعدلات المرتفعة هي من نصيب الطلبة الذين اختاروا تخصصاتهم عن رغبة ، والعكس صحيح، وهذا يدلل على أن هناك علاقة إيجابية بين عامل الرغبة والتحصيل الأكاديمي.
وأظهرت نتائج الدراسة ،أيضاً، فروقاً ذات دلالة إحصائية في إجابات الطلبة على مقياس عمليات التعلم نسبة إلى متغير المعدل التراكمي، خاصة في عمليات "التعلم العميقة" و"التفسيرية" و"أساليب الدراسة"، وهذا يدل على وجود ترابط بين أساليب التعلم والتحصيل الأكاديمي لدى الطلبة.
كما أظهرت نتائج الدراسة فروقاً ذات دلالة إحصائية في أداء الطلبة على مقياس عمليات التعلم نسبة إلى متغير الرغبة، خاصة في عمليات "التعلم العميقة" و"التفسيرية" وهذا يدلل ،أيضا، على أن هناك علاقة إيجابية بين عمليات التعلم و عامل الرغبة لدى الطلبة. إلا أن نتائج الدراسة لم تظهر فروقا ذات دلالة إحصائية في أساليب التعلم عند الطلبة نسبة إلى المتغير الثالث وهو الجنس. وقد تمت مناقشة هذه النتائج في ضوء نتائج الدراسات السابقة حول أساليب التعلم عند الطلبة الجامعيين، كما تمت مناقشة انعكاسات مثل هذه النتائج على البحث العلمي في هذا المجال وعلى البيئة التعليمية (دراسة وتدريسا) لطلبة الجامعات، خاصة في الجامعات الأردنية، وتم تقديم بعض التوصيات في هذا الشأن.
الكلمات الدالة: طلبة جامعة مؤتة، أساليب التعلم.