DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1616
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAbed Al-Salam Al-‎Naddaf, Ali Aljaafreh-
dc.contributor.authorAbdallah Assmadi-
dc.date.accessioned2018-10-16T11:15:26Z-
dc.date.accessioned2018-10-16T11:28:10Z-
dc.date.available2018-10-16T11:15:26Z-
dc.date.available2018-10-16T11:28:10Z-
dc.date.issued2016-12-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1616-
dc.description.abstractAbstract The purpose of this study is to investigate the use of learning styles (Deep processing, ‎Elaborative Processing, Fact Retention, and Methodical Study) by university students at Mu’tah ‎University in Jordan. Moreover, it aimed at investigating the effect of students' Gender, GPA, and ‎Mode of major selection (MMS) on their use of learning styles. The study was conducted on a ‎sample of 1214 students coming from different fields of study at the university in the academic ‎year 2007/2008, using the “Inventory of Learning Processes” (ILP), (Schmeck, Ribich, and ‎Ramanaiah, 1977). The results of the study revealed statistically significant correlations between ‎the MMS variable and the students’ GPA levels; the students who entered their majors based on ‎desire had higher percentage of distribution in the higher GPA levels, and vice versa. This indicates ‎a positive relationship between the MMS factor and the student’s academic achievement. The ‎results revealed also statistically significant differences in the students’ responses on the ILP in ‎relation to their GPAs, particularly on the Deep Processing, Elaborative Processing and Methodical ‎study, indicating the existence of a relationship between students’ learning styles and their ‎academic achievement. In addition, the results showed significant differences between the students’ ‎performance on the ILP in relation to the MMS variable, especially on Deep Processing and ‎Elaborative Processing, which indicates a positive relationship between the MMS and the ILP ‎learning styles. ‎ However, no statistically significant differences were found due to the third variable, namely, ‎the students' Gender. The results were discussed in view of the findings of previous research on ‎university students’ learning styles. The implications of such results for research on learning styles ‎as well as for the teaching/learning environment, particularly for the Jordanian universities were ‎discussed and some possible recommendations were presented in this regard.‎ Key words: Mutah University students, Learning styles.‎ مُلخّص هدفت هذه الدراسة إلى البحث في أساليب التعلم عند بعض الطلبة الجامعيين في جامعة مؤتة في الأردن، كما هدفت إلى ‏معرفة مدى تأثير جنس الطلبة ومعدلاتهم التراكمية والرغبة في اختيار التخصص على استخدامهم لأساليب التعلم الذهنية ‏‏(العمليات العقلية العميقة، وتوضيح المعلومات، وتخزين المعلومات، واستخدام أساليب التعلم ووسائله). وأجريت الدراسة على ‏عينة مكونة من 1214 طالبا وطالبة من مختلف التخصصات في الجامعة‎ ‎‏ في العام الجامعي 2007/2008، وذلك باستخدام ‏مقياس "قائمة عمليات التعلم"‏‎ ‎‏(‏Schmeck, Ribich, and Ramanaiah, 1977‎‏). وأظهرت نتائج الدراسة أن هناك معامل ‏ارتباط ذا دلالة إحصائية بين متغيري الرغبة والمعدل التراكمي عند الطلبة، حيث تبين أن النسبة الأعلى في المعدلات المرتفعة ‏هي من نصيب الطلبة الذين اختاروا تخصصاتهم عن رغبة ، والعكس صحيح، وهذا يدلل على أن هناك علاقة إيجابية بين عامل ‏الرغبة والتحصيل الأكاديمي.‏ وأظهرت نتائج الدراسة ،أيضاً، فروقاً ذات دلالة إحصائية في إجابات الطلبة على مقياس عمليات التعلم نسبة إلى متغير ‏المعدل التراكمي، خاصة في عمليات "التعلم العميقة" و"التفسيرية" و"أساليب الدراسة"، وهذا يدل على وجود ترابط بين أساليب ‏التعلم والتحصيل الأكاديمي لدى الطلبة.‏ كما أظهرت نتائج الدراسة فروقاً ذات دلالة إحصائية في أداء الطلبة على مقياس عمليات التعلم نسبة إلى متغير الرغبة، ‏خاصة في عمليات "التعلم العميقة" و"التفسيرية" وهذا يدلل ،أيضا، على أن هناك علاقة إيجابية بين عمليات التعلم و عامل الرغبة ‏لدى الطلبة. إلا أن نتائج الدراسة لم تظهر فروقا ذات دلالة إحصائية في أساليب التعلم عند الطلبة نسبة إلى المتغير الثالث وهو ‏الجنس. وقد تمت مناقشة هذه النتائج في ضوء نتائج الدراسات السابقة حول أساليب التعلم عند الطلبة الجامعيين، كما تمت مناقشة ‏انعكاسات مثل هذه النتائج على البحث العلمي في هذا المجال وعلى البيئة التعليمية (دراسة وتدريسا) لطلبة الجامعات، خاصة في ‏الجامعات الأردنية، وتم تقديم بعض التوصيات في هذا الشأن.‏ الكلمات الدالة: طلبة جامعة مؤتة، أساليب التعلم‎.‎en_US
dc.subjectKey words: Mutah University students, Learning styles.‎en_US
dc.subjectالكلمات الدالة: طلبة جامعة مؤتة، أساليب التعلم‎.‎en_US
dc.titleAn Analytical Study of Students’ Learning Styles at ‎Mutah University in Jordan.en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م
المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م
المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م
المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م
المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م
المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م
المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
alnaddaf & Aljaafreh and Assmadi.pdf630.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.