DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | ناصر إبراهيم الشرعة | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-30T07:35:07Z | - |
dc.date.available | 2018-09-30T07:35:07Z | - |
dc.date.issued | 2018-01-28 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1611 | - |
dc.description.abstract | الملخص
هدفت الدراسـة التعرف إلى درجة ممارسة المعلمين لقيم الوحدة الوطنية في وسائل التواصل الاجتماعي، ولتحقيق ذلك اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، مستخدمة الاستبانة لجمع البيانات، إذ تكونت من (33) فقرة موزعة على خمسة مجالات، وتم توزيعها على عينة طبقية عشوائية، تكونت من (465)معلماً ومعلمة في مديرية تربية لواء ماركا في العاصمة عمّان، وأظهرت النتائج درجة ممارسة مرتفعة وفي جميع المجـالات، كما أظهرت وجود فروق دالة إحصائيا في مجالات (السياسي، والديني، والتنموي، والكلي) باختلاف الجنس ولصالح الإناث، وفي المجال الثقافي والفكري باختلاف المرحلة العمرية ولصالح المرحلـة العمرية الأصغر، وفي المجال السياسي ولصالح المرحلة العمرية الأكبر، وفي المجال الاجتماعي باختلاف مدة الإستخدام لوسائل التواصل الاجتماعي ولصالح ذوي الوقت الأطول، وفي المجال الاجتماعي باختلاف التخصص ولصالح التخصصات الإنسانية، وفي المجال الاجتماعي باختلاف مستوى الدخـل ولصالح ذوي الدخل الأقل، وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة بعض التوصيات مثل تعزيز التواصل الاجتماعي بين المعلمين والطلبة عبر شبكات متخصصة بالمجتمع المدرسي لغرس هذه القيم عن طريق القدوة والنمذجة. وعقد دورات أو ورشات عمل لتعزيز دور المعلمين الذكور وذوي التخصصات الإنسانية في التربية على الوحدة الوطنية.
الكلمات المفتاحية: المعلمون، الوحدة الوطنية، قيم الوحدة الوطنية، وسائل التواصل الاجتماعي.
Abstract
This study aimed at unveiling the extent to which teachers practice values of national unity in social media. To achieve this goal, the study adopted the descriptive approach and collected data by means of a questionnaire, comprising (33) paragraphs, covering five domains. The questionnaire was distributed to a random sample of (465) male and female teachers in Marka Education Directorate in Amman. The results showed a high level of practice in all domains. They also showed statistically significant differences in (political, religious, development and overall) domains in favor of female teachers. In the cultural and intellectual domain according to age group and in favor of the younger group. In the political domain in favor of the older group. In the social domain according to the duration of usage of social media in favor of the longer time. In the social domain according to specialization in favor of humanitarians studies. In the social domain according to income level in favor of lower income group. In light of the above results, In the light of the results, the study presented some recommendations such as enhancing social communication between teachers and students through networks specialized in the school community to instill these values through modeling. Holding courses or workshops to enhance the role of male and female teachers in the education of national unity.
Keywords: teachers, national unity,Values of national unity, social media. | en_US |
dc.subject | Keywords: teachers, national unity,Values of national unity, social media. | en_US |
dc.subject | الكلمات المفتاحية: المعلمون، الوحدة الوطنية، قيم الوحدة الوطنية، وسائل التواصل الاجتماعي. | en_US |
dc.title | ممارسة المعلمين لقيم الوحدة الوطنية في وسائل التواصل الاجتماعي. | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد(24)، العدد(3)، 2018م
|