Keywords : Children with special needs educators; Burnout; Maslach Burnout Inventory; Professional stress. كلمات مفتاحية: مربي ذوي الاحتياجات الخاصة؛ احتراق نفسي؛ مقياس ماسلاش؛ ضغوط مهنية.
Issue Date:
16-Apr-2017
Abstract:
الملخص
تناولت هذه الدراسة موضوع الاحتراق النفسي لدى عينة تكونت من (26) فرداً من المربين العاملين في مجال رعاية الأطفال المعاقين (مركز الأطفال المعاقين ذهنيا لسيدي علي ومركز الأطفال المعاقين سمعياً لحجاج بولاية مستغانم-الجزائر)، وفقا لجنس المربين وطبيعة تخصصهم (إعاقة ذهنية–إعاقة سمعية) وكذا اختلاف درجات الاحتراق النفسي، واستخدم لتحقيق أغراض الدراسة مقياس ماسلاش للاحتراق النفسي إذ استخرجت له دلالات التي بينت أن المقياس يتمتع بدرجة مقبولة من الصدق والثبات.
أشارت نتائج الدارسة إلى وجود تأثير للاحتراق النفسي على الممارسة المهنية لدى المربين العاملين في مجال الإعاقة بنوعيها الذهنية والسمعية، كما أظهرت أن درجات الاحتراق النفسي تختلف باختلاف الجنس وباختلاف طبيعة تخصص المربي (إعاقة ذهنية – إعاقة سمعية).
كلمات مفتاحية: مربي ذوي الاحتياجات الخاصة؛ احتراق نفسي؛ مقياس ماسلاش؛ ضغوط مهنية.
Abstract
This study addressed the topic of burnout among a sample of 26 educators working in the care of children with special needs (Sidi Ali Center of Children with Mental Disabilities and Hadjadj Center of Children with Hearing Impairments in Mostaganem State - Algeria), taking account of their gender, specialization (intellectual disability - hearing impairment) and difference in burnout degrees. The Maslash Burnout Inventory was used to achieve the study purposes permitting to extract indices which showed that the method offered acceptable degrees of validity and reliability.
The results of the study demonstrated that there were an impact of burnout on professional practices of educators working in the field of disability, both mental and auditory, and showed that the burnout degrees vary according to their gender and specialization (intellectual disability - hearing impairment).
Keywords : Children with special needs educators; Burnout; Maslach Burnout Inventory; Professional stress.