DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1515
Title: أثر عدد بدائل الفقرة وطـرق حسـاب الأخطـاء في أنمـاط الاستجابات ‏وفق تدريـج جتمـان على قــيمـــتي معامـل الاسترجـاع ومعامـل ‏القيــاسيـة ‏.
Authors: راجي الصرايره, صلاح الصمادي
Keywords: Key Words: Reproducibility Coefficient, Scalability Coefficient, Responses ‎Patterns, Guttman Scale.‎
الكلمات المفتاحية: معامـل الاسترجـاع، معامل القياسية، أنماط الاستجابة، تدريج جتمـان.‏
Issue Date: 9-May-2017
Abstract: الملخص هـدفـت هذه الدراسة إلى تقصي أثر عدد بدائل الفقرة وطرق حساب الأخطاء في أنماط الاستجابات وفق طريقتي ‏‏(جتمان وجودإنف) على قيمتي معامل الاسترجاع ومعامل القياسية للاختبار والفقرة، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تطبيق اختبار ‏تحصيلي في مبحث الرياضيات بعد التأكد من خصائصه السيكومترية، مكون في صورته النهائية من (‏‎15‎‏) فقرة من نوع الاختيار ‏من متعدد بأربعة نماذج على عينة مكونة من (‏‎306‎‏) طالباً وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوي العلمي في المدارس التابعة ‏لمديرية التربية والتعليم لمنطقة اربـد الأولى، من العام الدراسي (‏‎2014‎‏/‏‎2015‎م).‏ وقد أظهرت نتائج الدراسة الى إنه كلما زاد عدد بدائل الفقرة زادت قيمة معامل الاسترجاع ومعامل القياسية للاختبار في ‏كلا طريقتي حساب الاخطاء في أنماط الاستجابة و بأفضلية طريقة جتمان، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائيا عند ‏مستوى الدلالة (‏‎0.05‎‏ = α) في قيم معامل الاسترجاع ومعامل القياسية للفقرات تعزى لطريقة حساب الأخطاء ولصالح طريقة ‏جتمان عند جميع الفقرات، فيما لم تظهر النتائج وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة (‏‎0.05‎‏ = α) في قيم معامل ‏الاسترجاع ومعامل القياسية للفقرات تعزى لعدد بدائل الفقرة والتفاعل بين عدد بدائل الفقرة وطريقة حساب الأخطاء.‏ الكلمات المفتاحية: معامـل الاسترجـاع، معامل القياسية، أنماط الاستجابة، تدريج جتمـان.‏ Abstract This study aimed at investigating the effect of the number of alternatives item and methods of calculation ‎errors in the response patterns according two ways (Guttman. Goodenough) on the values of reproducibility and ‎scalability coefficients for testing and item. To achieve the objectives of the study, it has been applied achievement ‎test in the Mathematics after the confirmation of the psychometric properties, the achievement test included in the ‎final form of (15) items of multiple choice with four Models. On a sample of (306) students of the scientific first ‎secondary grade students in the Directorate of Education for the first Irbid schools, from the academic year ‎‎(2014/2015). The results showed that number of alternatives item, increased the values of reproducibility and ‎scalability coefficients for testing an item according two ways (Guttman. Goodenough). The results showed that the ‎increase number of alternatives item increased the value of of reproducibility and scalability coefficients in each of ‎the two methods to calculate the errors in the response patterns and favor to Guttman method. The results also ‎showed a statistically significant differences at the level of significance (α =0.05) in the reproducibility and scalability ‎coefficients of items due to the method of calculation errors and favor to Guttman method at all items. As the results ‎showed no a statistically significant differences at the level of significance (α =0.05) in the reproducibility and ‎scalability coefficients of items due to a number of alternatives item and the interaction between a number of ‎alternatives item and the method of calculation errors.‎ Key Words: Reproducibility Coefficient, Scalability Coefficient, Responses Patterns, Guttman Scale.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1515
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(1)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
راجي الصريرةوالصمادي.doc623.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.