DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | راجي الصرايره, صلاح الصمادي | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-14T09:24:26Z | - |
dc.date.available | 2018-05-14T09:24:26Z | - |
dc.date.issued | 2017-05-09 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1515 | - |
dc.description.abstract | الملخص
هـدفـت هذه الدراسة إلى تقصي أثر عدد بدائل الفقرة وطرق حساب الأخطاء في أنماط الاستجابات وفق طريقتي (جتمان وجودإنف) على قيمتي معامل الاسترجاع ومعامل القياسية للاختبار والفقرة، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تطبيق اختبار تحصيلي في مبحث الرياضيات بعد التأكد من خصائصه السيكومترية، مكون في صورته النهائية من (15) فقرة من نوع الاختيار من متعدد بأربعة نماذج على عينة مكونة من (306) طالباً وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوي العلمي في المدارس التابعة لمديرية التربية والتعليم لمنطقة اربـد الأولى، من العام الدراسي (2014/2015م).
وقد أظهرت نتائج الدراسة الى إنه كلما زاد عدد بدائل الفقرة زادت قيمة معامل الاسترجاع ومعامل القياسية للاختبار في كلا طريقتي حساب الاخطاء في أنماط الاستجابة و بأفضلية طريقة جتمان، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة (0.05 = α) في قيم معامل الاسترجاع ومعامل القياسية للفقرات تعزى لطريقة حساب الأخطاء ولصالح طريقة جتمان عند جميع الفقرات، فيما لم تظهر النتائج وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة (0.05 = α) في قيم معامل الاسترجاع ومعامل القياسية للفقرات تعزى لعدد بدائل الفقرة والتفاعل بين عدد بدائل الفقرة وطريقة حساب الأخطاء.
الكلمات المفتاحية: معامـل الاسترجـاع، معامل القياسية، أنماط الاستجابة، تدريج جتمـان.
Abstract
This study aimed at investigating the effect of the number of alternatives item and methods of calculation errors in the response patterns according two ways (Guttman. Goodenough) on the values of reproducibility and scalability coefficients for testing and item. To achieve the objectives of the study, it has been applied achievement test in the Mathematics after the confirmation of the psychometric properties, the achievement test included in the final form of (15) items of multiple choice with four Models. On a sample of (306) students of the scientific first secondary grade students in the Directorate of Education for the first Irbid schools, from the academic year (2014/2015). The results showed that number of alternatives item, increased the values of reproducibility and scalability coefficients for testing an item according two ways (Guttman. Goodenough). The results showed that the increase number of alternatives item increased the value of of reproducibility and scalability coefficients in each of the two methods to calculate the errors in the response patterns and favor to Guttman method. The results also showed a statistically significant differences at the level of significance (α =0.05) in the reproducibility and scalability coefficients of items due to the method of calculation errors and favor to Guttman method at all items. As the results showed no a statistically significant differences at the level of significance (α =0.05) in the reproducibility and scalability coefficients of items due to a number of alternatives item and the interaction between a number of alternatives item and the method of calculation errors.
Key Words: Reproducibility Coefficient, Scalability Coefficient, Responses Patterns, Guttman Scale. | en_US |
dc.subject | Key Words: Reproducibility Coefficient, Scalability Coefficient, Responses Patterns, Guttman Scale. | en_US |
dc.subject | الكلمات المفتاحية: معامـل الاسترجـاع، معامل القياسية، أنماط الاستجابة، تدريج جتمـان. | en_US |
dc.title | أثر عدد بدائل الفقرة وطـرق حسـاب الأخطـاء في أنمـاط الاستجابات وفق تدريـج جتمـان على قــيمـــتي معامـل الاسترجـاع ومعامـل القيــاسيـة . | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد(24)، العدد(1)، 2018م
|