الكلمات المفتاحية: اللاتغير في القياس، مؤشرات حسن المطابقة، منهاج العلوم لطلبة الصف الثامن، اختبار تمس. Key words: Measurement Invariance, goodness-of-fit indices, Science for eighth grade, TIMSS.
Issue Date:
8-Feb-2017
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى فحص اللاتغير في اختبارتمس في العلوم للصف الثامن الأساسي في الأردن عبر كل من متغير موقع المدرسة (مدينة، ريف) وجنس الطالب (ذكر، أنثى). ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج التحليلي الوصفي في تحليل نتائج اختبارتمس في العلوم لطلبة الصف الثامن الذين شاركوا في دراسة تمس في عام 2011م. وبالتحديد فقد تم تحليل استجابات (547) طالبًا وطالبةً على (31) فقرة في كراستي (Two Booklet) الاختبارالثامنة والتاسعة. وتم استبعاد الفقرة EAR6 لأنه لم يتم الاستجابة عليها من قبل أي طالب. وتم تحليل بيانات الفقرات المتبقية (30 فقرة) باستخدام أسلوبي التحليل العاملي التوكيدي (CFA) والتحليل العاملي التوكيدي متعدد المجموعة (MGCFA) من خلال البرنامج الإحصائي (AMOS 22). وللحكم على مدى ملائمة البناء العاملي للاختبار تم استخدام أربعة مؤشرات حسن المطابقة (جودة الملائمة) في النماذج الخطية البنائية (SEM) وهي: مربع كاي ( ) ومؤشر حسن المقارنة (CFI) ومربع متوسط جذر الخطأ التقريبي (RMSEA) ومؤشر جذر متوسط مربعات البواقي المعيارية (SRMR). وقد أظهرت النتائج ملائمة النموذج المقترح بمجالاته الأربعة (البيولوجيا، الفيزياء، الكيمياء، علوم الارض) لمحتوى اختبار تمس في العلوم للصف الثامن الأساسي في الأردن، كما أظهرت النتائج وجود لا تغير تكويني ولا تغير متري ولا تغير عددي في فقرات الاختبار وفقاً لمتغيري موقع المدرسة وجنس الطالب.
الكلمات المفتاحية: اللاتغير في القياس، مؤشرات حسن المطابقة، منهاج العلوم لطلبة الصف الثامن، اختبار تمس.
Abstract
The purpose of this study is to examine the measurement invariance of TIMSS science test for eighth grade across school location and student gender in Jordan. To achieve this, the researchers used the analytical descriptive approach to analyze the test results for Jordanian )8th( graders who participated in the TIMSS study in 2011. Specifically, the responses of )547( students to )31( items in booklet eight and nine were analyzed, item EAR6 were excluded. The data of the remaining )30( items were analyzed by using Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Multiple Groups Confirmatory Factor Analysis (MGCFA) through the statistical program (AMOS 22). To judge the suitability of the test factorial structure, the following goodness-of-fit indicesin Structural equation modeling (SEM) were used: Chi Square(χ2) test ,Comparative Fit Index (CFI), Root Mean Square Error Of Approximation (RMSEA), and Standardized Root Mean Residual index (SRMR). The results indicated that the proposed four factors model (Biology, physics, chemistry, earth science) fits the data. Also, the results indicated the existence of configuring , metric and scalar invariance across school location and student’s gender.
Key words: Measurement Invariance, goodness-of-fit indices, Science for eighth grade, TIMSS.