DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1465
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorلطفي السمكي, يوسف محمد السوالمة-
dc.date.accessioned2018-03-06T17:09:18Z-
dc.date.available2018-03-06T17:09:18Z-
dc.date.issued2017-02-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1465-
dc.description.abstractالملخص هدفت هذه الدراسة إلى فحص‎ ‎اللاتغير في اختبارتمس في العلوم للصف‎ ‎الثامن الأساسي في الأردن عبر كل من متغير ‏موقع المدرسة (مدينة، ريف) وجنس الطالب (ذكر، أنثى). ولتحقيق ذلك تم استخدام‎ ‎المنهج‎ ‎التحليلي‎ ‎الوصفي‎ ‎في‎ ‎تحليل نتائج ‏اختبارتمس في العلوم لطلبة الصف الثامن الذين شاركوا في دراسة تمس في عام 2011م.‏‎ ‎‏ وبالتحديد فقد تم تحليل استجابات ‏‏(547) طالبًا وطالبةً على (31) فقرة في كراستي (‏Two Booklet‏) الاختبارالثامنة والتاسعة. وتم استبعاد الفقرة ‏EAR6‎‏ لأنه لم يتم ‏الاستجابة عليها من قبل أي طالب. وتم تحليل بيانات الفقرات المتبقية (30 فقرة) باستخدام أسلوبي التحليل العاملي التوكيدي ‏‎(CFA)‎‏ والتحليل العاملي التوكيدي متعدد المجموعة ‏‎(MGCFA)‎‏ من خلال البرنامج الإحصائي (‏AMOS 22‎‏). وللحكم على‏‎ ‎مدى‎ ‎ملائمة البناء العاملي‎ ‎للاختبار تم استخدام أربعة مؤشرات‎ ‎حسن المطابقة (جودة الملائمة) في‎ ‎النماذج‎ ‎الخطية‎ ‎البنائية‎ (SEM) ‎وهي: ‏مربع كاي (‏ ‏) ومؤشر حسن المقارنة ‏‎(CFI)‎‏ ومربع متوسط جذر الخطأ التقريبي ‏‎(RMSEA)‎‏ ومؤشر جذر متوسط مربعات ‏البواقي المعيارية ‏‎(SRMR)‎‏. وقد أظهرت النتائج ملائمة النموذج المقترح بمجالاته الأربعة (البيولوجيا، الفيزياء، الكيمياء، علوم ‏الارض) لمحتوى اختبار تمس في العلوم للصف‎ ‎الثامن الأساسي في الأردن، كما أظهرت النتائج وجود لا تغير تكويني ولا تغير ‏متري ولا تغير عددي في فقرات الاختبار وفقاً لمتغيري موقع المدرسة وجنس الطالب.‏ الكلمات المفتاحية: اللاتغير في القياس، مؤشرات حسن المطابقة، منهاج العلوم لطلبة الصف الثامن، اختبار تمس.‏ Abstract ‏ ‏The purpose of this study is to examine the measurement invariance of TIMSS science test for ‎eighth grade across school location and student gender in Jordan. To achieve this, the researchers used ‎the analytical descriptive approach to analyze the test results for Jordanian ‎‏)‏‎8th‏(‏‎ graders who participated ‎in the TIMSS study in 2011. Specifically, the responses of ‎‏)‏‎547‎‏(‏‎ students to ‎‏)‏‎31‎‏(‏‎ items in booklet eight and ‎nine were analyzed, item EAR6 were excluded. The data of the remaining ‎‏)‏‎30‎‏(‏‎ items were analyzed by ‎using Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Multiple Groups Confirmatory Factor Analysis (MGCFA) ‎through the statistical program (AMOS 22). To judge the suitability of the test factorial structure, the ‎following goodness-of-fit indicesin Structural equation modeling (SEM) were used: Chi Square(χ2) test ‎‎,Comparative Fit Index (CFI), Root Mean Square Error Of Approximation (RMSEA), and Standardized ‎Root Mean Residual index (SRMR). The results indicated that the proposed four factors model (Biology, ‎physics, chemistry, earth science) fits the data. Also, the results indicated the existence of configuring , ‎metric and scalar invariance across school location and student’s gender.‎ Key words: Measurement Invariance, goodness-of-fit indices, Science for eighth grade, ‎TIMSS. ‎en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: اللاتغير في القياس، مؤشرات حسن المطابقة، منهاج العلوم لطلبة الصف الثامن، اختبار تمس.‏en_US
dc.subjectKey words: Measurement Invariance, goodness-of-fit indices, Science for eighth grade, ‎TIMSS. ‎en_US
dc.titleاللاتغير في القياس لاختبار تمـس ‏‎(TIMSS)‎‏ في العلــوم للصف الثامن ‏ عبر مــــوقــع المــــدرسة وجنس الطالــــب في الأردن.en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(4)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18.pdf4.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.