Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/1449
Title:
The Effect of Using Renzulli Learning System and SCAMPER Strategy On Developing Tenth Grade Writing English Composition Skills at Mu'tah Model School
Key words: Renzulli learning system, SCAMPER strategy, writing composition skill, English language . الكلمات المفتاحية: نظام رونزلي التعليمي، استراتيجية سكامبر، مهارة كتابة الإنشاء، اللغة الانجليزية.
Issue Date:
26-Feb-2017
Abstract:
Abstract
This study aimed at investigating the effect of using Renzulli learning system and SCAMPER strategy on developing tenth grade writing English composition In Mu'tah Model School In Al-Mazar Directorate of Education during the second semester of the scholastic year 2015-2016.
The researchers designed a writing composition test to test the students' skills in writing English composition skills. The sample of the study comprised of (80) tenth grade female and male students in Mu'tah Model School which was selected purposefully. The researchers taught Renzulli learning system to two sections, female section of (20) students, male section of (20) students and taught SCAMPER strategy to two sections, female section of (20) students, male section of (20) students. To answer the questions of the study, the researchers designed two topics to check the skills of the students in writing composition, validity and reliability were ensured. The findings of the study indicated that there were statistically significant differences at ( α=0.05)before and after applying Renzulli learning system and SCAMPER strategy in favor of Renzulli learning system and there were no statistically significant differences between the students due to gender. In light of the results of the study, the researchers suggested that there is a need to apply Renzulli learning system in the educational process in the Jordanian schools and there is a need to train teachers on how to use Renzulli learning system and its application in the educational process.
Key words: Renzulli learning system, SCAMPER strategy, writing composition skill, English language .
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة اثر استخدام نموذج رونزلي التعليمي واستراتيجية سكامبر على تطوير مهارة كتابة الإنشاء باللغة الانجليزية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مدرسة جامعة مؤتة النموذجية في مديرية تربية المزار الجنوبي. قام الباحثان بتصميم اختبار إنشاء لقياس أداء الطلبة في مهارة كتابة الإنشاء باللغة الانجليزية، حيث تكونت عينة الدراسة من (80) طالباً وطالبة من الصف العاشر الأساسي في مدرسة جامعة مؤتة النموذجية وتم اختيار العينة قصدياً ولقد تم تدريس نموذج رونزلي لشعبتين: الإناث مكونة من (20) طالبة والذكور مكونة من (20) طالباً واستراتيجية سكامبر لشعبتين: الإناث مكونة من (20) طالبة، والذكور مكونة من (20) طالباً, وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إعداد موضوعين لقياس مهارة كتابة الإنشاء باللغة الانجليزية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي وبعد إعداد الأداة تم التأكد من صدقها وثباتها. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى α =0.05)) قبل وبعد تطبيق نظام رونزلي التعليمي واستراتيجية سكامبر لصالح نظام رونزلي التعليمي على تطوير مهارة كتابة الإنشاء باللغة الانجليزية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي. وأنه لا توجد فروق تعود إلى الجنس في أداء الطلبة. وفي ضوء نتائج الدراسة تم اقتراح مجموعة من التوصيات من بينها الحاجة إلى تطبيق نظام رونزولي التعليمي في المدارس الأردنية وتدريب المعلمين على كيفية التدريس باستخدام هذا النموذج التعليمي في التدريس.
الكلمات المفتاحية: نظام رونزلي التعليمي، استراتيجية سكامبر، مهارة كتابة الإنشاء، اللغة الانجليزية.