DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1449
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMajid Mohammad Al-Khataybeh, Siham Mahmoud Al- ‎Tarawneh‏-
dc.date.accessioned2018-03-06T12:22:40Z-
dc.date.available2018-03-06T12:22:40Z-
dc.date.issued2017-02-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1449-
dc.description.abstractAbstract This study aimed at investigating the effect of using Renzulli learning system and SCAMPER strategy on ‎developing tenth grade writing English composition In Mu'tah Model School In Al-Mazar Directorate of Education ‎during the second semester of the scholastic year 2015-2016.‎ The researchers designed a writing composition test to test the students' skills in writing English composition ‎skills. The sample of the study comprised of (80) tenth grade female and male students in Mu'tah Model School ‎which was selected purposefully. The researchers taught Renzulli learning system to two sections, female section of ‎‎(20) students, male section of (20) students and taught SCAMPER strategy to two sections, female section of (20) ‎students, male section of (20) students. To answer the questions of the study, the researchers designed two topics to ‎check the skills of the students in writing composition, validity and reliability were ensured. The findings of the ‎study indicated that there were statistically significant differences at ( α=0.05)before and after applying Renzulli ‎learning system and SCAMPER strategy in favor of Renzulli learning system and there were no statistically ‎significant differences between the students due to gender. In light of the results of the study, the researchers ‎suggested that there is a need to apply Renzulli learning system in the educational process in the Jordanian schools ‎and there is a need to train teachers on how to use Renzulli learning system and its application in the educational ‎process.‎ Key words: Renzulli learning system, SCAMPER strategy, writing composition skill, English language . ‎ الملخص هدفت هذه الدراسة إلى معرفة اثر استخدام نموذج رونزلي التعليمي واستراتيجية سكامبر على تطوير مهارة كتابة الإنشاء ‏باللغة الانجليزية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مدرسة جامعة مؤتة النموذجية في مديرية تربية المزار الجنوبي. قام ‏الباحثان بتصميم اختبار إنشاء لقياس أداء الطلبة في مهارة كتابة الإنشاء باللغة الانجليزية، حيث تكونت عينة الدراسة من (80) ‏طالباً وطالبة من الصف العاشر الأساسي في مدرسة جامعة مؤتة النموذجية وتم اختيار العينة قصدياً ولقد تم تدريس نموذج ‏رونزلي لشعبتين: الإناث مكونة من (20) طالبة والذكور مكونة من (20) طالباً واستراتيجية سكامبر لشعبتين: الإناث مكونة من ‏‏(20) طالبة، والذكور مكونة من (20) طالباً, وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إعداد موضوعين لقياس مهارة كتابة الإنشاء باللغة ‏الانجليزية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي وبعد إعداد الأداة تم التأكد من صدقها وثباتها. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ‏ذات دلالة إحصائية عند مستوى ‏α =0.05)‎‏) قبل وبعد تطبيق نظام رونزلي التعليمي واستراتيجية سكامبر لصالح نظام رونزلي ‏التعليمي على تطوير مهارة كتابة الإنشاء باللغة الانجليزية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي. وأنه لا توجد فروق تعود إلى ‏الجنس في أداء الطلبة. وفي ضوء نتائج الدراسة تم اقتراح مجموعة من التوصيات من بينها الحاجة إلى تطبيق نظام رونزولي ‏التعليمي في المدارس الأردنية وتدريب المعلمين على كيفية التدريس باستخدام هذا النموذج التعليمي في التدريس.‏ الكلمات المفتاحية:‏‎ ‎نظام رونزلي التعليمي، استراتيجية‎ ‎سكامبر، مهارة كتابة الإنشاء، اللغة الانجليزية.‏en_US
dc.subjectKey words: Renzulli learning system, SCAMPER strategy, writing composition skill, ‎English language . ‎en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية:‏‎ ‎نظام رونزلي التعليمي، استراتيجية‎ ‎سكامبر، مهارة كتابة الإنشاء، اللغة ‏الانجليزية.‏en_US
dc.titleThe Effect of Using Renzulli Learning System and ‎SCAMPER Strategy On Developing Tenth Grade Writing ‎English Composition Skills at Mu'tah Model Schoolen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(3)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23.pdf774.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.