Key words: Image of Arabs and Muslims. Israeli preparatory Stage History Textbooks. Suggestions to improve the image.
Issue Date:
22-Aug-2015
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على ملامح صورة العرب والمسلمين في كتب التاريخ الإسرائيلية للمرحلة الإعدادية في المدارس اليهودية ومقترحات لتحسين هذه الصورة، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان بإعداد أداة التحليل وتمَ التأكد من صدقها وثباتها. بالإضافة إلى مقابلة (20) من رجال الفكر والعلماء والمثقفين، حيث تكونت عينة الدراسة من كتب التاريخ للصفوف السابع والثامن والتاسع في المدارس الحكومية الإسرائيلية اليهودية التابعة لوزارة المعارف للعام الدراسي 2013/2014.
وقد أظهرت النتائج إن ثمة تشوهًا واضحًا ومقصودًا لصورة العرب والمسلمين في كتب التاريخ الإسرائيلية للمرحلة الإعدادية، وأن كتب التاريخ الإسرائيلية للمرحلة الإعدادية مركزة على الجوانب السلبية للشخصية العربية الإسلامية مغفلة جوانبها الإيجابية إغفالاً مقصودًا.
الكلمات المفتاحية: صورة العرب والمسلمين، كتب التاريخ الإسرائيلية، المرحلة الإعدادية، المدارس اليهودية، مقترحات لتحسين هذه الصورة.
Abstract
The purpose of this study is to identify the features of Arabs and Muslim image in the Israeli preparatory stage history textbooks and the improvement suggestion. To achieve the aims of this study, the researcher developed an analysis list and checked its validity and reliability in addition to conducting interviews with (20) individuals of scholars and scientists as the sample consisted of history textbooks of the seventh, eighth and tenth grades in Israeli public schools of the ministry of education in the schooling year 3013/3014.
The findings of the study showed that there is a clear and intended distortion of Arabs and Muslims image in the Israeli preparatory stage history textbooks, those books focused on the negative domains of the Arab-Islamic personality neglecting all the positive domains purposefully.
Key words: Image of Arabs and Muslims. Israeli preparatory Stage History Textbooks. Suggestions to improve the image.