Key words: alternative evaluation strategies, alternative evaluation tools, science teachers.
Issue Date:
21-Jun-2016
Abstract:
الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام معلمي العلوم لاستراتيجيات التقويم البديل وأدواته في المرحلة الأساسية العليا. تكونت عينة الدراسة من (146) معلما ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من مدارس مديرية لواء قصبة المفرق للعام الدراسي 2014/2015م. وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدراسة تكونت من (58) فقرة موزعة على ثمان مجالات تم التأكد من صدقها وثباتها، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة معلمي العلوم لاستراتيجيات التقويم البديل وأدواته في قصبة المفرق كانت بدرجة متوسطة. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام معلمي العلوم لاستراتيجيات التقويم البديل تُعزى لأثر النوع الاجتماعي والمؤهل العلمي والخبرة.
الكلمات المفتاحية: استراتيجيات التقويم البديل، أدوات التقويم البديل، معلمي العلوم.
Abstract
The study aimed to identify the status of practicing the alternative evaluation strategies and its tools by the higher basic cycle science teachers in Jordan. The study sample consisted of 146 teachers who were chosen randomly from the schools at Mafraq Borough Directorate of Education for the academic year 2014/2015. A questionnaire was developed to measure the variables of the study, including 58 items distributed to eight areas to ensure its validity and reliability. The results of the study showed that the degree of science teachers practicing of alternative evaluation strategies and its tools in Mafraq Borough Directorate of Education was moderate. They also showed no statistically significant differences in the degree of science teachers' use of alternative evaluation strategies due to the impact of sex, educational qualification and experience.
Key words: alternative evaluation strategies, alternative evaluation tools, science teachers.