DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1303
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorكوثر الحراحشة-
dc.date.accessioned2017-12-07T13:48:53Z-
dc.date.available2017-12-07T13:48:53Z-
dc.date.issued2016-06-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1303-
dc.description.abstractالملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام معلمي العلوم لاستراتيجيات التقويم البديل وأدواته في المرحلة الأساسية ‏العليا. تكونت عينة الدراسة من (146) معلما ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من مدارس مديرية لواء قصبة ‏المفرق للعام الدراسي 2014/2015م. وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدراسة تكونت من (58) فقرة موزعة على ثمان مجالات ‏تم التأكد من صدقها وثباتها، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة معلمي العلوم لاستراتيجيات التقويم البديل وأدواته في ‏قصبة المفرق كانت بدرجة متوسطة. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام معلمي ‏العلوم لاستراتيجيات التقويم البديل تُعزى لأثر النوع الاجتماعي والمؤهل العلمي والخبرة.‏ الكلمات المفتاحية: استراتيجيات التقويم البديل، أدوات التقويم البديل، معلمي العلوم.‏ Abstract The study aimed to identify the status of practicing the alternative evaluation strategies and its tools by the ‎higher basic cycle science teachers in Jordan. The study sample consisted of 146 teachers who were chosen ‎randomly from the schools at Mafraq Borough Directorate of Education for the academic year 2014/2015. A ‎questionnaire was developed to measure the variables of the study, including 58 items distributed to eight areas to ‎ensure its validity and reliability. The results of the study showed that the degree of science teachers practicing of ‎alternative evaluation strategies and its tools in Mafraq Borough Directorate of Education was moderate. They also ‎showed no statistically significant differences in the degree of science teachers' use of alternative evaluation ‎strategies due to the impact of sex, educational qualification and experience.‎ Key words: alternative evaluation strategies, alternative evaluation tools, science teachers.‎en_US
dc.subjectKey words: alternative evaluation strategies, alternative evaluation tools, ‎science teachers.‎en_US
dc.titleواقع استخدام معلمي العلوم لاستراتيجيات التقويم البديل وأدواته في المرحلة الأساسية العليا في الأردنen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد ( 4/ج )، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13.doc410.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.