DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1295
Title: المهارات القيادية وعلاقتها بالتوافق النفسي والاجتماعي لدى الطلبة الموهوبين في منطقة الباحة بالمملكة العربية السعودية
Authors: محمد قداح, عبدالعزيز الزهراني
Keywords: Key words‏:‏‎ leadership skills, psychological and social agreement, the gifted.‎
Issue Date: 20-Oct-2016
Abstract: الملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على المهارات القيادية وعلاقتها بالتوافق النفسي والاجتماعي لدى الطلبة الموهوبين في منطقة ‏الباحة بالمملكة العربية السعودية، وقد بلغ عدد أفراد الدراسة (162) طالباً وطالبة، كما تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي؛ إذ ‏اعتمدت الدراسة في جمع بياناتها على استبانة أعدها الباحثان، وتوصلت إلى النتائج الآتية:‏  وجود مستوى مرتفع للمهارات القيادية؛ إذ بلغ المتوسط الكلي للمهارات (4.23)، وقد حلت المهارات الإنسانية بالمرتبة ‏الأولى، وجاءت المهارات الإدارية بالمرتبة الأخيرة.‏  وجود مستوى مرتفع في التوافق النفسي والاجتماعي لدى أفراد عينة الدراسة؛ إذ بلغ المتوسط الحسابي الكلي لفقرات ‏الأداة (4.26‏‎(‎‏.‏  وجود علاقة دالة إحصائياً بين المهارات القيادية ككل والمهارات الفكرية من جهة وبين التوافق النفسي والاجتماعي لدى ‏الطلبة، في حين لم تظهر هذه العلاقة بين المهارات الإدارية والإنسانية من جهة وبين التوافق النفسي والاجتماعي لديهم.‏  لم يظهر أثر دال إحصائياً لمتغير الجنس في العلاقة بين المهارات القيادية والتوافق النفسي والاجتماعي لدى أفراد عينة ‏الدراسة، وفي ضوء هذه النتائج قام الباحثان باقتراح عدد من التوصيات ذات العلاقة.‏ الكلمات المفتاحية: المهارات القيادية، التوافق النفسي والاجتماعي، الموهوبون.‏ Abstract The purpose of the study is to identify leadership skills and their relationship to Psychological and Social ‎agreement among gifted students in Al-Baha area in the Kingdom of Saudi Arabia. The study sample counted 162 ‎students. The researchers used the descriptive analytical approach as the current study depended on a questionnaire ‎prepared by the researchers. The results of the study are as follows ‎ ‎1.‎ generally high level of leadership skills among the members of the study sample as the total mean of the ‎skills gave (4.23); the human skills took the first degree while the administrative skills occupied the last ‎degree.‎ ‎2.‎ high level in social agreement among the sample’s members as the total arithmetic mean of tool’s items ‎reached at (4.26).‎ ‎3.‎ There is a statistically significant relationship between the leadership skills as a whole and the intellectual ‎skills on one hand and the social agreement of the students, while such relation did not show up between ‎the administrative and human skills on one hand and the social agreement on the other hand.‎ ‎4.‎ There was no statistically significant effect of sex variable in the relationship between leadership skills and ‎psychological and social agreement among the members of the study samples.‎ Based on Above Mentioned Result, the Researchers Suggest Some Recommendations.‎ Key words‏:‏‎ leadership skills, psychological and social agreement, the gifted.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1295
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد ( 4/ج )، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.doc314.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.