الملخص
هدفت هذه الدراسة بشكل رئيس إلى التعرف على اتجاهات طلبة الدراسات العليا في جامعة مؤتة نحو الضحك وتحديد الوظائف الاجتماعية والثقافية والشخصية له، والكشف عن مدى وجود اختلاف في اتجاهاتهم نحوها باختلاف خصائصهم النوعية والأسرية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام منهج المسح الاجتماعي بالعينة، معتمدا على عينة قوامها (245) طالب وطالبة، تشكل ما نسبته (9.2%) من عدد طلبة الدراسات العليا بجامعة مؤتة. وقد أظهرت نتائج الدراسة تبعاً للأهمية النسبية لاتجاهات أفراد عينة الدراسة نحو وظائف الضحك، أن الوظائف الثقافية جاءت بالترتيب الأول وبمستوى مرتفع بوسط حسابي (3.85) والوظائف الاجتماعية جاءت بالترتيب الثاني وبمستوى مرتفع بوسط حسابي (3.77)، والوظائف الشخصية للضحك بالترتيب الأخير وبمستوى متوسط بوسط حسابي (3.35)، وأظهرت النتائج وجود فروق بين اتجاهات عينة الدراسة نحو الوظائف الثقافية للضحك باختلاف متغيرات (المستوى الدراسي، العمر، ومكان الإقامة، والدخل، والحالة الاجتماعية). وأظهرت النتائج وجود فروق نحو الوظائف الاجتماعية للضحك باختلاف متغير (نوع الكلية)، ووجود فروق نحو الوظائف الشخصية للضحك باختلاف متغيرات (الجنس، نوع الكلية، المستوى الدراسي، العمر، الحالة الاجتماعية).
الكلمات الدالة: الاتجاهات، الضحك.
Abstract
This study aimed mainly to identify the attitudes of Mu'tah University graduate studies' students toward social, cultural and personal functions of laughing, and to identify the extent of differences in their attitudes toward them, based on their qualitative and familial differences. To achieve the goals of the study, social survey approach for samples was used with a sample of 245 male and female students, which represented 9,2% of the population of higher studies students in Mu'tah university. Based on the relative significance for the sample members' attitudes toward laughing functions, the results indicated that the cultural functions came first at a high level with a mean of (3,85), followed by the social functions at a high level with a mean of (3,77), and finally came the personal functions at a medium level with a mean of (3,35). The results also indicated differences between the study sample members' attitudes toward the cultural functions of laughing attributed to educational level, age, place of residence, income, and marital status variables. In addition, the results indicated differences in attitudes toward social functions of laughing attributed to faculty type variable. Finally, the results indicated differences in attitudes toward personal functions of laughing attributed to gender, faculty type, educational level, age and marital status variables.
Key Worlds: Attitudes, laughing.