DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1293
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحسين المحادين-
dc.date.accessioned2017-12-07T13:30:12Z-
dc.date.available2017-12-07T13:30:12Z-
dc.date.issued2016-10-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1293-
dc.description.abstractالملخص هدفت هذه الدراسة بشكل رئيس إلى التعرف على اتجاهات طلبة الدراسات العليا في جامعة مؤتة نحو الضحك وتحديد ‏الوظائف الاجتماعية والثقافية والشخصية له، والكشف عن مدى وجود اختلاف في اتجاهاتهم نحوها باختلاف خصائصهم النوعية ‏والأسرية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام منهج المسح الاجتماعي بالعينة، معتمدا على عينة قوامها (245) طالب وطالبة، ‏تشكل ما نسبته (9.2%) من عدد طلبة الدراسات العليا بجامعة مؤتة. وقد أظهرت نتائج الدراسة تبعاً للأهمية النسبية لاتجاهات ‏أفراد عينة الدراسة نحو وظائف الضحك، أن الوظائف الثقافية جاءت بالترتيب الأول وبمستوى مرتفع بوسط حسابي (3.85) ‏والوظائف الاجتماعية جاءت بالترتيب الثاني وبمستوى مرتفع بوسط حسابي (3.77)، والوظائف الشخصية للضحك بالترتيب ‏الأخير وبمستوى متوسط بوسط حسابي (3.35)، وأظهرت النتائج وجود فروق بين اتجاهات عينة الدراسة نحو الوظائف الثقافية ‏للضحك باختلاف متغيرات (المستوى الدراسي، العمر، ومكان الإقامة، والدخل، والحالة الاجتماعية). وأظهرت النتائج وجود فروق ‏نحو الوظائف الاجتماعية للضحك باختلاف متغير (نوع الكلية)، ووجود فروق نحو الوظائف الشخصية للضحك باختلاف متغيرات ‏‏(الجنس، نوع الكلية، المستوى الدراسي، العمر، الحالة الاجتماعية).‏ الكلمات الدالة: الاتجاهات، الضحك.‏ Abstract This study aimed mainly to identify the attitudes of Mu'tah University graduate studies' students toward ‎social, cultural and personal functions of laughing, and to identify the extent of differences in their attitudes toward ‎them, based on their qualitative and familial differences. To achieve the goals of the study, social survey approach ‎for samples was used with a sample of 245 male and female students, which represented 9,2% of the population of ‎higher studies students in Mu'tah university. Based on the relative significance for the sample members' attitudes ‎toward laughing functions, the results indicated that the cultural functions came first at a high level with a mean of ‎‎(3,85), followed by the social functions at a high level with a mean of (3,77), and finally came the personal functions at ‎a medium level with a mean of (3,35). The results also indicated differences between the study sample members' ‎attitudes toward the cultural functions of laughing attributed to educational level, age, place of residence, income, ‎and marital status variables. In addition, the results indicated differences in attitudes toward social functions of ‎laughing attributed to faculty type variable. Finally, the results indicated differences in attitudes toward personal ‎functions of laughing attributed to gender, faculty type, educational level, age and marital status variables. ‎ Key Worlds: Attitudes, laughing. ‎en_US
dc.subjectKey Worlds: Attitudes, laughing. ‎en_US
dc.titleاتجاهات الأردنيين نحو الضحك طلبة الدراسات العُليا في جامعة مؤتة أنموذجاen_US
dc.typeWorking Paperen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد ( 4/ج )، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.doc464 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.