DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1280
Title: مستوى السعادة لدى عينة من طلبة جامعة البلقاء التطبيقية في ‏ضوء بعض المتغيرات في المملكة الأردنية الهاشمية ‏
Authors: محمد حمادات, احمد القضاة
Keywords: الكلمات المفتاحية: السعادة، كلية إربد الجامعية، كلية عجلون الجامعية، جامعة البلقاء التطبيقية، الطلبة، الأردن.‏ Key words: Happiness, Irbid University College, Ajluon University College, Al Balqa' Applied University, ‎Students, Jordan. ‎
Issue Date: 15-Sep-2015
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مستوى السعادة، لدى عينة من طلبة جامعة البلقاء التطبيقية، في ضوء بعض المتغيرات، ‏من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، في المملكة الأردنية الهاشمية. وقد تكونت عينة الدراسة من (193) طالبًا وطالبة، موزعين على ‏مرحلتين هما: مرحلة البكالوريوس (105) طالباً وطالبة، ومرحلة الدبلوم (88) طالبة، ولتحقيق أهداف الدراسة، طور الباحثان أداة ‏تكونت من (35) فقرة موزعة على (5) مجالات هي: المجال الديني، مجال العلاقات الاجتماعية، مجال تحقيق الطموحات ‏والأماني، المجال الترفيهي، مجال تحقيق الرغبات الشخصية وتم التحقق من صدقها وثباتها، وأظهرت النتائج أن: مستوى السعادة ‏لدى طلبة كليتي إربد وعجلون، جاء بتقدير متوسط، وأظهرت النتائج كذلك، وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ‏الإحصائية (‏ = 0.05‎‏) بين متوسطي تقديرات الطلبة على جميع مجالات الأداة، ما عدا المجال الأول (السعادة المرتبطة بالدين) ‏والمجال الخامس (السعادة المرتبطة بتحقيق الرغبات الشخصية) يعزى لمتغير (المؤهل العلمي)، ولصالح الطلبة ذوي المؤهل ‏العلمي (بكالوريوس). وكذلك وجود فرق ذو دلالة إحصائية، بين متوسطي تقديرات الطلبة على المجال الأول والخامس يعزى ‏لمتغير (جهة الإنفاق)، ولصالح الطلبة المبعوثين. ويوصي الباحثان بأن تقوم إدارة الجامعة، ومن خلال قسم النشاط الطلابي فيها، ‏بالعمل على زيادة عدد اللقاءات، والمحاضرات، والمشاغل، وورش التدريب، وجلسات العصف الذهني؛ لتدريب الطلبة على كيفية ‏تحقيق الطموحات والأماني، والرفاه، والرغبات الشخصية؛ من خلال اتباع الأساليب العلمية الحديثة بهدف رفع مستوى السعادة ‏لدى الطلبة.‏ الكلمات المفتاحية: السعادة، كلية إربد الجامعية، كلية عجلون الجامعية، جامعة البلقاء التطبيقية، الطلبة، الأردن.‏ Abstract The study aimed at recognizing the level of happiness among a sample of Al Balqa' applied University ‎according to some variables from students' perspectives. The sample of the study consisted of (193) students (105 ‎BA, 88 Diploma). To achieve the objective of the study, a (35) items questionnaire was developed and used to collect ‎data and distributed on five scopes (Religious scope, social relations scope, Ambition and desire fulfillment, ‎entertainment scope, personal desire fulfillment). Reliability and validity were obtained for the questionnaire. The ‎results of the study revealed that: the happiness levels at Irbid and Ajlun university colleges was moderate. Also, ‎there is a significant differences (α= 0.05) between the female students responses means scores in all study domains, ‎except the first domain (happiness connected with religion) and the fifth domain (happiness connected with personal ‎desires fulfillment) due to (the scientific qualification) in favor of BA students. Moreover, there is a significant ‎differences (α= 0.05) between the female students responses means scores on the first and fifth domains due to ‎‎(tuition fees payer) in favor of free tuition female students. The researchers recommend that university administration ‎through the student activity department should increase their meetings, seminars, workshops, training programs and ‎brainstorming sessions to train students how to achieve their desires, personal desire and entertainment by ‎following the modern scientific methods to increase the level of students' happiness. ‎ Key words: Happiness, Irbid University College, Ajluon University College, Al Balqa' Applied University, ‎Students, Jordan. ‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1280
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد (3/ أ )، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بحث 5 (مدقق)محمد حمادات واحمد القضاة.doc383 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.