DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | محمد حمادات, احمد القضاة | - |
dc.date.accessioned | 2017-12-07T11:26:55Z | - |
dc.date.available | 2017-12-07T11:26:55Z | - |
dc.date.issued | 2015-09-15 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1280 | - |
dc.description.abstract | الملخص
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مستوى السعادة، لدى عينة من طلبة جامعة البلقاء التطبيقية، في ضوء بعض المتغيرات، من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، في المملكة الأردنية الهاشمية. وقد تكونت عينة الدراسة من (193) طالبًا وطالبة، موزعين على مرحلتين هما: مرحلة البكالوريوس (105) طالباً وطالبة، ومرحلة الدبلوم (88) طالبة، ولتحقيق أهداف الدراسة، طور الباحثان أداة تكونت من (35) فقرة موزعة على (5) مجالات هي: المجال الديني، مجال العلاقات الاجتماعية، مجال تحقيق الطموحات والأماني، المجال الترفيهي، مجال تحقيق الرغبات الشخصية وتم التحقق من صدقها وثباتها، وأظهرت النتائج أن: مستوى السعادة لدى طلبة كليتي إربد وعجلون، جاء بتقدير متوسط، وأظهرت النتائج كذلك، وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية ( = 0.05) بين متوسطي تقديرات الطلبة على جميع مجالات الأداة، ما عدا المجال الأول (السعادة المرتبطة بالدين) والمجال الخامس (السعادة المرتبطة بتحقيق الرغبات الشخصية) يعزى لمتغير (المؤهل العلمي)، ولصالح الطلبة ذوي المؤهل العلمي (بكالوريوس). وكذلك وجود فرق ذو دلالة إحصائية، بين متوسطي تقديرات الطلبة على المجال الأول والخامس يعزى لمتغير (جهة الإنفاق)، ولصالح الطلبة المبعوثين. ويوصي الباحثان بأن تقوم إدارة الجامعة، ومن خلال قسم النشاط الطلابي فيها، بالعمل على زيادة عدد اللقاءات، والمحاضرات، والمشاغل، وورش التدريب، وجلسات العصف الذهني؛ لتدريب الطلبة على كيفية تحقيق الطموحات والأماني، والرفاه، والرغبات الشخصية؛ من خلال اتباع الأساليب العلمية الحديثة بهدف رفع مستوى السعادة لدى الطلبة.
الكلمات المفتاحية: السعادة، كلية إربد الجامعية، كلية عجلون الجامعية، جامعة البلقاء التطبيقية، الطلبة، الأردن.
Abstract
The study aimed at recognizing the level of happiness among a sample of Al Balqa' applied University according to some variables from students' perspectives. The sample of the study consisted of (193) students (105 BA, 88 Diploma). To achieve the objective of the study, a (35) items questionnaire was developed and used to collect data and distributed on five scopes (Religious scope, social relations scope, Ambition and desire fulfillment, entertainment scope, personal desire fulfillment). Reliability and validity were obtained for the questionnaire. The results of the study revealed that: the happiness levels at Irbid and Ajlun university colleges was moderate. Also, there is a significant differences (α= 0.05) between the female students responses means scores in all study domains, except the first domain (happiness connected with religion) and the fifth domain (happiness connected with personal desires fulfillment) due to (the scientific qualification) in favor of BA students. Moreover, there is a significant differences (α= 0.05) between the female students responses means scores on the first and fifth domains due to (tuition fees payer) in favor of free tuition female students. The researchers recommend that university administration through the student activity department should increase their meetings, seminars, workshops, training programs and brainstorming sessions to train students how to achieve their desires, personal desire and entertainment by following the modern scientific methods to increase the level of students' happiness.
Key words: Happiness, Irbid University College, Ajluon University College, Al Balqa' Applied University, Students, Jordan. | en_US |
dc.subject | الكلمات المفتاحية: السعادة، كلية إربد الجامعية، كلية عجلون الجامعية، جامعة البلقاء التطبيقية، الطلبة، الأردن. Key words: Happiness, Irbid University College, Ajluon University College, Al Balqa' Applied University, Students, Jordan. | en_US |
dc.title | مستوى السعادة لدى عينة من طلبة جامعة البلقاء التطبيقية في ضوء بعض المتغيرات في المملكة الأردنية الهاشمية | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد(22)، العدد (3/ أ )، 2016م
|