DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1204
Title: فاعلية برنامج تعليمي في تنمية التمثيل المعرفي والاستيعاب القرائي لدى طلبة صعوبات التعلم بغرف المصادر
Authors: رامي مشاقبة
Keywords: الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم، التمثيل المعرفي، الاستيعاب القرائي.‏ Key Words: learning Disabilities, Cognitive Representation, Reading Comprehension. ‎
Issue Date: 22-Aug-2015
Abstract: الملخص هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تعليمي في التمثيل المعرفي والاستيعاب القرائي لدى طلبة صعوبات ‏التعلم الملتحقين بغرف المصادر. وتكونت عينة الدراسة من (60) طالباً من طلبة الصف الرابع والخامس في المدارس الأساسية ‏في لواء البادية الشمالية الشرقية والذين يعانون من صعوبات في التعلم في التمثيل المعرفي والاستيعاب القرائي. وقد استخدم ‏الباحث المنهج التجريبي لمناسبته لطبيعة الدراسة وأهدافها وتم تقسيمهم إلى مجموعتين احداهما تجريبية والاخرى ضابطة ‏متساويتين ومتجانستين في العمر الزمني ومستوى التمثيل المعرفي للمعلومات ومستوى الاستيعاب القرائي. وقد اعتمد الباحث ‏لجمع بيانات الدراسة علي برنامجين تعليميين موجهين الي الطلبة بغرف مصادر التعلم، احدهما برنامج للاستيعاب القرائي والاخر ‏مقياس للتمثيل المعرفي، تم تطويرهما من قبل الباحث. واسفرت النتائج عن فعالية البرنامج التعليمي المستخدم في تنمية مستوى ‏التمثيل المعرفي للمعلومات وتحسين مستوى الفهم القرائي، ومن أهم النتائج حيث تبين وجود فروق بين متوسطات درجات ‏المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمستوى التمثيل المعرفي للمعلومات وذلك لصالح المجموعة التجريبية، ووجود ‏فروق بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، ووجود فروق بين متوسطات ‏درجات المجموعة الضابطة في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعد، وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث مجموعة من ‏التوصيات.‏ الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم، التمثيل المعرفي، الاستيعاب القرائي.‏ Abstract This study aimed at identifying the effectiveness of an educational program in cognitive representation and ‎reading comprehension for students enrolled in learning difficulties. The study sample consisted of 60 students from ‎fourth fifth grade in primary schools in the District of North-eastern Badia, those with learning difficulties in cognitive ‎representation and reading comprehension. The researcher used the experimental method, due to its appropriateness ‎for the nature and objectives of the study. The students were divided into two groups, experimental and control ‎group, they were equal and homogeneous in chronological age and cognitive level of information representation and ‎the level of reading comprehension. To collect the data of the study, the researcher adopted two educational ‎programs; reading comprehension program and congitive representation scale, which were developed by the ‎researcher. The results showed the effectiveness of the educational program used in developing information ‎cognitive-representing level and improving the level of reading comprehension. Most important results showed that ‎there are statistical differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post-test ‎measurement of the level of cognetive representation of information, for the favor of the experimental group, and the ‎existence of statistical differences between the mean scores of the experimental group in both measurements, pre-test ‎and post-test, for the favor of post-test measures. The researcher presented a set of recommendations.‎ Key Words: learning Disabilities, Cognitive Representation, Reading Comprehension. ‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1204
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(2)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.doc305.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.