DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | رامي مشاقبة | - |
dc.date.accessioned | 2017-11-29T14:40:03Z | - |
dc.date.available | 2017-11-29T14:40:03Z | - |
dc.date.issued | 2015-08-22 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1204 | - |
dc.description.abstract | الملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تعليمي في التمثيل المعرفي والاستيعاب القرائي لدى طلبة صعوبات التعلم الملتحقين بغرف المصادر. وتكونت عينة الدراسة من (60) طالباً من طلبة الصف الرابع والخامس في المدارس الأساسية في لواء البادية الشمالية الشرقية والذين يعانون من صعوبات في التعلم في التمثيل المعرفي والاستيعاب القرائي. وقد استخدم الباحث المنهج التجريبي لمناسبته لطبيعة الدراسة وأهدافها وتم تقسيمهم إلى مجموعتين احداهما تجريبية والاخرى ضابطة متساويتين ومتجانستين في العمر الزمني ومستوى التمثيل المعرفي للمعلومات ومستوى الاستيعاب القرائي. وقد اعتمد الباحث لجمع بيانات الدراسة علي برنامجين تعليميين موجهين الي الطلبة بغرف مصادر التعلم، احدهما برنامج للاستيعاب القرائي والاخر مقياس للتمثيل المعرفي، تم تطويرهما من قبل الباحث. واسفرت النتائج عن فعالية البرنامج التعليمي المستخدم في تنمية مستوى التمثيل المعرفي للمعلومات وتحسين مستوى الفهم القرائي، ومن أهم النتائج حيث تبين وجود فروق بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمستوى التمثيل المعرفي للمعلومات وذلك لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، ووجود فروق بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعد، وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث مجموعة من التوصيات.
الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم، التمثيل المعرفي، الاستيعاب القرائي.
Abstract
This study aimed at identifying the effectiveness of an educational program in cognitive representation and reading comprehension for students enrolled in learning difficulties. The study sample consisted of 60 students from fourth fifth grade in primary schools in the District of North-eastern Badia, those with learning difficulties in cognitive representation and reading comprehension. The researcher used the experimental method, due to its appropriateness for the nature and objectives of the study. The students were divided into two groups, experimental and control group, they were equal and homogeneous in chronological age and cognitive level of information representation and the level of reading comprehension. To collect the data of the study, the researcher adopted two educational programs; reading comprehension program and congitive representation scale, which were developed by the researcher. The results showed the effectiveness of the educational program used in developing information cognitive-representing level and improving the level of reading comprehension. Most important results showed that there are statistical differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post-test measurement of the level of cognetive representation of information, for the favor of the experimental group, and the existence of statistical differences between the mean scores of the experimental group in both measurements, pre-test and post-test, for the favor of post-test measures. The researcher presented a set of recommendations.
Key Words: learning Disabilities, Cognitive Representation, Reading Comprehension. | en_US |
dc.subject | الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم، التمثيل المعرفي، الاستيعاب القرائي. Key Words: learning Disabilities, Cognitive Representation, Reading Comprehension. | en_US |
dc.title | فاعلية برنامج تعليمي في تنمية التمثيل المعرفي والاستيعاب القرائي لدى طلبة صعوبات التعلم بغرف المصادر | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد(22)، العدد(2)، 2016م
|