DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1180
Title: درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية لمهارات الأسئلة الصفية للمرحلة الأساسية العليا من وجهة نظر جامعة مؤتــة 2015م
Authors: سعد العكيلي, باسل القرالة
Keywords: الكلمات المفتاحية : درجة امتلاك، معلمي التربية الإسلامية، مهارات الأسئلة الصفية.‏ Key Words: Degree of Application،‎ Islamic Education Teachers،‎ Classroom Questions Skills.‎
Issue Date: 16-Jan-2017
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية لمهارات الأسئلة الصفية للمرحلة الأساسية العليا ‏من وجهة نظرهم، وتكونت عينة الدراسة من جميع معلمي التربية الإسلامية لتربية قصبة الكرك للمرحلة الأساسية العليا والبالغ ‏عددهم (139) معلماً ومعلمة.‏ استخدم المنهج الوصفي المسحي، تمثلت أداة الدراسة في تطوير استبانة وبعد التأكد من صدقها وثباتها تكونت من (38) ‏فقرة موزعة على ثلاثة مجالات رئيسة (الصياغة، والتوجيه، والتنويع في مستويات الأسئلة)، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن ‏الدرجة الكلية لامتلاك معلمي التربية الإسلامية المهارات الأسئلة الصفية،جاءت بدرجات مرتفعة بمتوسط حسابي عام بلغ ‏‏(3,711)، كما أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى معلمي التربية الإسلامية في درجة امتلاكهم لمهارات ‏الأسئلة الصفية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي ولصالح الذكور، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى معلمي ‏التربية الإسلامية في درجة امتلاكهم لمهارات الأسئلة الصفية تعزى لمتغير المؤهل العلمي ولصالح الدراسات العليا، وأظهرت ‏النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى معلمي التربية الإسلامية في درجة امتلاكهم لمهارات الأسئلة الصفية تعزى لمتغير ‏الخبرة ولصالح ذوي الخبرات الطويلة (11) سنة فأكثر.‏ الكلمات المفتاحية : درجة امتلاك، معلمي التربية الإسلامية، مهارات الأسئلة الصفية.‏ Abstract The study aimed to identify the degree of possession of Islamic education teachers for the classroom ‎questions skills for the upper basic stage from their point of view. The study sample consisted of all the Islamic ‎education teachers for the upper basic stage in the Directorate of Education/Al-karak brigades who are‏) ‏‎139‎‏(‏‎ male and ‎female teachers.‎ The descriptive survey method was used. A questionnaire was developed as a study tool. After confirmation ‎of the validity and reliability, it consisted of ‎‏)‏‎38‎‏(‏‎ items distributed in three main areas of possession (drafting،‎ ‎mentoring،‎ and diversification in the levels of questions). The results of the study showed that the total degree of ‎possession of Islamic education teachers for the classroom questions skills came in high degrees with a mean value ‎of (3.711) while the results showed that there are statistically Significant differences among Islamic education ‎teachers in the degree of possession of the classroom questions skills related to gender variable in favor of males. ‎While the results showed that there are statistically Significant differences among Islamic education teachers in the ‎degree of possession of the classroom questions skills related to qualification variable for the benefit of higher ‎studies. The results also showed that there are statistically Significant differences among Islamic education teachers ‎in the degree of possession of the classroom questions skills related to experience in favor of long experience (11 ‎years and more).‎ Key Words: Degree of Application،‎ Islamic Education Teachers،‎ Classroom Questions Skills.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1180
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(2)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23.pdf6.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.