DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1153
Title: واقع استخدام الأنشطة الصفية واللاصفية في تدريس مقرر التربية الإسلامية في بغداد
Authors: سعد نعيم العقابي, ماهر شفيق الهواملة
Keywords: الكلمات الدالة: الأنشطة الصفية، الأنشطة اللاصفية، مقرر التربية الإسلامية، المرحلة المتوسطة.‏ Keywords: Curricular Activities, Extra-Curricular Activities, Islamic Education Textbook, Intermediate ‎Stage.‎
Issue Date: 21-Oct-2016
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة، الكشف عن واقع استخدام الأنشطة الصفية واللاصفية في تدريس مقرر التربية الإسلامية في المرحلة ‏المتوسطة في بغداد. ونظراً لطبيعة الدراسة تم تبني المنهج الوصفي، وتم إعداد استبانة تكونت من (65) فقرة، تم تقسيمها إلى ‏ثلاثة محاور: أهداف النشاط المدرسي الصفية واللاصفية المستخدمة في تدريس مقرر التربية الإسلامية، وأنواعها، ومعيقاتها. وتم ‏التأكد من وصدق الاستبانة وثباتها. وتكون مجتمع الدراسة من جميع مدرسي ومدرسات التربية الإسلامية للمرحلة المتوسطـة في ‏مـدارس تـربيتي الـرصافة الثانية والكـرخ الثانية في بغداد، حيث بلغ عدد المدارس (244) مـدرسة، وعدد أفراد مجتمع ‏الدراسة (409) مدرساً ومُدرسة، وقد طبقت الدراسة على عينة عشوائية طبقية بلغ عددها (84) مدرس ومدرسة. وقد أظهرت ‏الدراسة العديد من النتائج، كان من أهمها: وجود درجة مرتفعة من الوعي لدى المعلمين حول الأهداف التي تحققها الأنشطة ‏المدرسية، حيث جاءت جميعها بدرجة تحقق مرتفعة.‏‎ ‎وأيضاً انخفاض مستوى استخدام الأنشطة الصفية واللاصفية في تدريس ‏مقرر التربية الإسلامية من وجهة نظر معلمي التربية الإسلامية، بحيث جاءت جميعها بدرجة تحقق منخفضة. بالإضافة إلى وجود ‏مستوى مرتفع من معيقات استخدام الأنشطة في تدريس مقرر التربية الإسلامية في تربيتي الرصافة الثانية والكرخ الثانية من ‏وجهة نظر معلمي التربية الإسلامية.‏ الكلمات الدالة: الأنشطة الصفية، الأنشطة اللاصفية، مقرر التربية الإسلامية، المرحلة المتوسطة.‏ Abstract The present study, based on a Master Thesis conducted in the academic year 2013/2014, aimed at revealing the ‎reality of using curricular and extra-curricular activities in teaching Islamic education for the intermediate stage in ‎Baghdad..The descriptive research design was followed. A 65 item questionnaire was developed and divided into ‎three domains: objectives, types, and obstacles of classroom curricular and extra-curricular activities in teaching ‎Islamic education. Reliability and validity of the questionnaire were checked. The population of the study consisted ‎of all Islamic education teachers at the intermediate stage in the schools of Rusafa Second Directorate of Education ‎and Karkh Second Directorate of Education in the city of Baghdad. The total number of the participating schools was ‎‎244, and the population of the study was 409 (male and females) teachers. The sample of the study was chosen ‎according to the stratified random procedures and consisted of 84 teachers‏.‏‎ The study revealed a number of findings, ‎the major of which were: a high degree of awareness among the teachers achieved by the school activities as overt; a ‎low level of using curricular and extra-curricular activities in teaching Islamic as perceived by the teachers; and a high ‎level of obstacles facing the use of curricular and extra-curricular activities in teaching Islamic education in the ‎schools under study in the city of Baghdad as perceived by the teachers.‎ Keywords: Curricular Activities, Extra-Curricular Activities, Islamic Education Textbook, Intermediate Stage.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1153
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد (1/ب)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdf8.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.