DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | سعد نعيم العقابي, ماهر شفيق الهواملة | - |
dc.date.accessioned | 2017-11-21T16:32:38Z | - |
dc.date.available | 2017-11-21T16:32:38Z | - |
dc.date.issued | 2016-10-21 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1153 | - |
dc.description.abstract | الملخص
هدفت هذه الدراسة، الكشف عن واقع استخدام الأنشطة الصفية واللاصفية في تدريس مقرر التربية الإسلامية في المرحلة المتوسطة في بغداد. ونظراً لطبيعة الدراسة تم تبني المنهج الوصفي، وتم إعداد استبانة تكونت من (65) فقرة، تم تقسيمها إلى ثلاثة محاور: أهداف النشاط المدرسي الصفية واللاصفية المستخدمة في تدريس مقرر التربية الإسلامية، وأنواعها، ومعيقاتها. وتم التأكد من وصدق الاستبانة وثباتها. وتكون مجتمع الدراسة من جميع مدرسي ومدرسات التربية الإسلامية للمرحلة المتوسطـة في مـدارس تـربيتي الـرصافة الثانية والكـرخ الثانية في بغداد، حيث بلغ عدد المدارس (244) مـدرسة، وعدد أفراد مجتمع الدراسة (409) مدرساً ومُدرسة، وقد طبقت الدراسة على عينة عشوائية طبقية بلغ عددها (84) مدرس ومدرسة. وقد أظهرت الدراسة العديد من النتائج، كان من أهمها: وجود درجة مرتفعة من الوعي لدى المعلمين حول الأهداف التي تحققها الأنشطة المدرسية، حيث جاءت جميعها بدرجة تحقق مرتفعة. وأيضاً انخفاض مستوى استخدام الأنشطة الصفية واللاصفية في تدريس مقرر التربية الإسلامية من وجهة نظر معلمي التربية الإسلامية، بحيث جاءت جميعها بدرجة تحقق منخفضة. بالإضافة إلى وجود مستوى مرتفع من معيقات استخدام الأنشطة في تدريس مقرر التربية الإسلامية في تربيتي الرصافة الثانية والكرخ الثانية من وجهة نظر معلمي التربية الإسلامية.
الكلمات الدالة: الأنشطة الصفية، الأنشطة اللاصفية، مقرر التربية الإسلامية، المرحلة المتوسطة.
Abstract
The present study, based on a Master Thesis conducted in the academic year 2013/2014, aimed at revealing the reality of using curricular and extra-curricular activities in teaching Islamic education for the intermediate stage in Baghdad..The descriptive research design was followed. A 65 item questionnaire was developed and divided into three domains: objectives, types, and obstacles of classroom curricular and extra-curricular activities in teaching Islamic education. Reliability and validity of the questionnaire were checked. The population of the study consisted of all Islamic education teachers at the intermediate stage in the schools of Rusafa Second Directorate of Education and Karkh Second Directorate of Education in the city of Baghdad. The total number of the participating schools was 244, and the population of the study was 409 (male and females) teachers. The sample of the study was chosen according to the stratified random procedures and consisted of 84 teachers. The study revealed a number of findings, the major of which were: a high degree of awareness among the teachers achieved by the school activities as overt; a low level of using curricular and extra-curricular activities in teaching Islamic as perceived by the teachers; and a high level of obstacles facing the use of curricular and extra-curricular activities in teaching Islamic education in the schools under study in the city of Baghdad as perceived by the teachers.
Keywords: Curricular Activities, Extra-Curricular Activities, Islamic Education Textbook, Intermediate Stage. | en_US |
dc.subject | الكلمات الدالة: الأنشطة الصفية، الأنشطة اللاصفية، مقرر التربية الإسلامية، المرحلة المتوسطة. Keywords: Curricular Activities, Extra-Curricular Activities, Islamic Education Textbook, Intermediate Stage. | en_US |
dc.title | واقع استخدام الأنشطة الصفية واللاصفية في تدريس مقرر التربية الإسلامية في بغداد | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد(23)، العدد (1/ب)، 2017م
|