DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1143
Title: أثر استراتيجية التساؤل الذاتي في تحصيل طلاب الصف الخامس الأدبي في مادة "البلاغة والتطبيق"، واتجاهاتهم نحوها في العراق
Authors: أديب حمادنة, علاء ساجت شريف
Keywords: الكلمات المفتاحية: استراتيجية التساؤل الذاتي، التحصيل، الخامس الأدبي، البلاغة والتطبيق، ‏الاتجاهات.‏ Keywords: self–questioning strategy, achievement, fifth literary, Rhetoric and ‎practice, attitudes. ‎
Issue Date: 18-Nov-2015
Abstract: الملخص هدفت هذه الدِّراسة إلى تعرف أثر استراتيجية التساؤل الذاتي في تحصيل طلاب الصف الخامس الأدبي في مادة "البلاغة ‏والتطبيق" واتجاهاتهم نحوها في العراق، وقد اتبع المنهج شبه التجريبي، وتكونت عيّنة الدِّراسة من (64) طالباً من مدارس مركز محافظة ‏ذي قار، موزعين على مجموعتين: تجريبية بواقع (32) طالباً، وأخرى ضابطة بواقع (32) طالباً أيضاً، وأعدّ الباحثان أداتي ‏الدرِّاسة، اختباراً تحصيلياً للبلاغة والتطبيق تكون من (20) فقرةً من نوع الاختيار من متعدد، ومقياساً للاتجاهات نحو البلاغة ‏تكون من (30) فقرةً. وقد بينت نتائج الدِّراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ‏‎(a=0.05)‎‏ بين متوسط درجات طلاب ‏المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي لمادة البلاغة والتطبيق ولصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج ‏وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ‏‎ (a=0.05)‎بين متوسط درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس ‏الاتجاهات نحو البلاغة ولصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء النتائج خرجت الدِّراسة بعدة توصيات.‏ الكلمات المفتاحية: استراتيجية التساؤل الذاتي، التحصيل، الخامس الأدبي، البلاغة والتطبيق، الاتجاهات.‏ Abstract This study aimed to know the effect of self–questioning strategy of the fifth grade literary students ‎achievement in the rhetoric and practice and their attitudes towards them in Iraq. The study has followed the semi–‎experimental method, and the study sample consisted of (64) students from schools in Thee Qar governorate center ‎distributed to two groups: Experimental group (32) students, and control group (32) students. The researcher has ‎prepared the student two instruments. Phetoric and practice achievement test that consisted of (20) items from the ‎multi-choice type, and attitude scale towards rehetoric consisted of (30) items. ‎ The study results showed the presence of differences with statistically significances at significance level ‎‎(a=0.05) between the mean of the students scores of the two groups the experimental and the control groups in the ‎achievement test in the rhetoric and practice subject in favor of the experimental group and the presence of ‎differences with statistically significance level (a=0.05)between the mean of the students scores of the two groups ‎the of the experimental and the control groups on the attitude scale towards rhetoric and practice and in favor ‎experimental group. ‎ In the light of the results, the study presented a set of recommendations. ‎ Keywords: self–questioning strategy, achievement, fifth literary, Rhetoric and practice, attitudes. ‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1143
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(1/أ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.pdf5.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.