DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | أديب حمادنة, علاء ساجت شريف | - |
dc.date.accessioned | 2017-11-21T15:10:03Z | - |
dc.date.available | 2017-11-21T15:10:03Z | - |
dc.date.issued | 2015-11-18 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1143 | - |
dc.description.abstract | الملخص
هدفت هذه الدِّراسة إلى تعرف أثر استراتيجية التساؤل الذاتي في تحصيل طلاب الصف الخامس الأدبي في مادة "البلاغة والتطبيق" واتجاهاتهم نحوها في العراق، وقد اتبع المنهج شبه التجريبي، وتكونت عيّنة الدِّراسة من (64) طالباً من مدارس مركز محافظة ذي قار، موزعين على مجموعتين: تجريبية بواقع (32) طالباً، وأخرى ضابطة بواقع (32) طالباً أيضاً، وأعدّ الباحثان أداتي الدرِّاسة، اختباراً تحصيلياً للبلاغة والتطبيق تكون من (20) فقرةً من نوع الاختيار من متعدد، ومقياساً للاتجاهات نحو البلاغة تكون من (30) فقرةً. وقد بينت نتائج الدِّراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي لمادة البلاغة والتطبيق ولصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=0.05)بين متوسط درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس الاتجاهات نحو البلاغة ولصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء النتائج خرجت الدِّراسة بعدة توصيات.
الكلمات المفتاحية: استراتيجية التساؤل الذاتي، التحصيل، الخامس الأدبي، البلاغة والتطبيق، الاتجاهات.
Abstract
This study aimed to know the effect of self–questioning strategy of the fifth grade literary students achievement in the rhetoric and practice and their attitudes towards them in Iraq. The study has followed the semi–experimental method, and the study sample consisted of (64) students from schools in Thee Qar governorate center distributed to two groups: Experimental group (32) students, and control group (32) students. The researcher has prepared the student two instruments. Phetoric and practice achievement test that consisted of (20) items from the multi-choice type, and attitude scale towards rehetoric consisted of (30) items.
The study results showed the presence of differences with statistically significances at significance level (a=0.05) between the mean of the students scores of the two groups the experimental and the control groups in the achievement test in the rhetoric and practice subject in favor of the experimental group and the presence of differences with statistically significance level (a=0.05)between the mean of the students scores of the two groups the of the experimental and the control groups on the attitude scale towards rhetoric and practice and in favor experimental group.
In the light of the results, the study presented a set of recommendations.
Keywords: self–questioning strategy, achievement, fifth literary, Rhetoric and practice, attitudes. | en_US |
dc.subject | الكلمات المفتاحية: استراتيجية التساؤل الذاتي، التحصيل، الخامس الأدبي، البلاغة والتطبيق، الاتجاهات. Keywords: self–questioning strategy, achievement, fifth literary, Rhetoric and practice, attitudes. | en_US |
dc.title | أثر استراتيجية التساؤل الذاتي في تحصيل طلاب الصف الخامس الأدبي في مادة "البلاغة والتطبيق"، واتجاهاتهم نحوها في العراق | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد(23)، العدد(1/أ)
|