الملخص
تَرْجَمْتُ في هذا البحث لأفلح بن سعيد الأنصاري و بينت أن الصواب ما عليه جمهور النقاد من توثيقه، والاحتجاج به، وتصحيح حديثه. فخلاصة أقوال النقاد أنّه: ثقة أو صدوق، ومن كان كذلك فحديثه "صحيح بمفرده"، أو "حسن لذاته"، وإذا و جد له "متابع" أو "شاهد" مثله أو أقوى منه ارتقى إلى "الصحيح لغيره"، وكان هذا حال حديث أفلح بن سعيد الذي رواه له مسلم في صحيحه متابعا، وأخرج الأئمة "شواهده" القوية، ومن ثم حكم عليه الذهبي بأنه صحيح غريب، ولم يرتض هو ولا ابن حجر تجريح ابن حبّان وقوله في أفلح بن سعيد، وأبانا عن خطأ من قلّده ونقل كلامه وهو ابن الجوزي. وبينت أن أفلح بن سعيد قليل الحديث، وأن ما انتقد عليه كان إما بسبب شيخه أو تلميذه، لا بسببه هو.
Abstract
this research is a biography to the narrator AFlah ben Said Al-ansari and a discussion of some Issues regarding his narration. It concluded that the right Judgment is the Judgment of the major hadith scientists which accepts Aflah?s narration. They pass his hadith according to the rules of hadith so, if the hadith scientists say that he is ?honest? or his hadith is ?accepted? or if we have any other narration that supports his narration then all of these cases will make his narration accepted. At the same time, we realize that Aflah ben Said narrated by Muslim in ?al sahih? and he was supported by all of the hadith scientists. Furthermore our Judgment was supported by the majority of hadith critics like al Al Zhabi and Ibn Hajar who had rejected the judgment of Ibn Hebban in his book ?The Narrators? and Ibn AL Jawzi also. They have reached the conclusion that the right Judgment is to accept Aflah?s narrations and to pass it without doubt.