DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/986
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorد. ناصر إبراهيم الشرعة-
dc.date.accessioned2017-03-13T08:23:33Z-
dc.date.available2017-03-13T08:23:33Z-
dc.date.issued2014-07-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/986-
dc.description.abstractملخص تناولت الدراسة معالم الفكر التربوي عند الإمام البخاري من خلال تراجم أبواب كتاب العلم في صحيحه، وأوضحت الدراسة المقصود بترجمة الباب، كما أوردت بعض المراجع التي تناولت تراجم البخاري بالبحث والشرح. واستخدمت الدراسة المنهج التحليلي وتوصلت من خلاله إلى استنتاج آراء الإمام حول القضايا التربوية التالية: هدف التربية والمنهاج والمعلم والمتعلم وطرائق وأساليب التعليم وبيئة التعلم والفروق الفردية وتعليم المرأة وتربية الموهوبين وتعليم الكبار واستمرارية التعلم، وفي ضوء ذلك قدمت الدراسة بعض التوصيات. كلمات مفتاحية: الفكر التربوي الإسلامي، صحيح البخاري. Abstract This paper addresses the educational thought of Imam al-Bukhari through the Tarajim of the chapter on Science in al Jami’ al-Sahih book. It Clarifies the meaning of Tarajim of the chapter and lists some references that addressed the al-Bukhari’s Tarajim in details. The paper adopts the analytical approach, through which it managed to deduce the Imam’s opinions on the following educational issues: the goal of education, the curriculum, the teacher, the learner, educational methods and styles, educational environment, individual differences, woman education, gifted education, elderly education and sustainable education. In the light of the results, the study provided some recommendations. key word: Islamic educational thought, Sahih al-Bukhari.en_US
dc.titleمعالم الفكر التربوي عند الإمام البخاري من خلال تراجم أبواب كتاب العلم في صحيحــه *en_US
Appears in Collections:المجلد 11 العدد 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.doc223 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.