DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/919
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorد. جهاد محمد فيصل النصيرات-
dc.contributor.authorريما بني دومي-
dc.date.accessioned2017-03-07T13:46:43Z-
dc.date.available2017-03-07T13:46:43Z-
dc.date.issued2012-09-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/919-
dc.description.abstractملخص تناول هذا البحث أهم مقومات الشخصيّة المبدعة من خلال الرؤية القرآنية حيث تناول الباحثان تعريف الإبداع لغةً واصطلاحاً، ثم حاولا دراسة مقومات الشخصية المبدعة من خلال استنطاق الآيات الكريمة واستلهام ما يمكن أن يدعم هذه الدراسة. حيث إنّ هناك ثلاثة مقوّمات رئيسة وهي العقل والحواس والاستثمار المعرفي. فقام الباحثان في المبحث الأول ببيان الآلية التي نوجّه من خلالها العقل باتجاه الإبداع، ثم بيّنا أهم العمليات العقلية التي تعبّر عن الإبداع كالفقه والاعتبار والتدبر وغيرها. وتناول المبحث الثاني الحواس وكيف يمكن أن تكوّن الإبداع.. وفي المبحث الثالث أبرز الباحثان القيمة الفعلية للمبحثين الأوليين من خلال استثمار المعارف، وإعادة صياغتها، وتغيير أشكالها وتطوير نتاجاتها بما يسهم في بناء الاستخلاف الحضاري الّذي يؤهّل الأمّة للقيادة المعنويّة والماديّة. ثم الخاتمة من نتائج وتوصيات. Abstract This study deals with the most important elements of the creative character in the light of Qur`an. The researchers deal with the definition of creativity and creation linguistically and terminologically. They attempt to study the creative character elements through the examination and inspiration of the Qur`anic verses that are related to the topic. This study finds out that there are three main elements for creativityand creation: the mind, senses and knowledge investment. The researchers in the first section state the techniques that direct the mind toward creativity, and then they clarify the most important mental processes, which reflect the creativity, for instance: fiqh, contemplation and consideration. The second section deals with the senses and how they can shape creativity. The third section highlights the actual values of the two sections through investing the knowledge, reformulating it, changing its forms, and developing its outcomes that contribute in building the civilized succession, which qualifies Ummah (Islamic nation) for the moral and material leadership. Thid research ends with conclusion, results and recommendations.en_US
dc.titleمقومات الشخصية المبدعة (رؤية قرآنية) * *en_US
Appears in Collections:المجلد 11 العدد الاول

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.doc485 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.