ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور القصة الدينية في تربية الطفل، بالتعرف إلى مفهوم القصة الدينية، ومصادرها، وأهدافها، ودورها في تطوير القيم الأخلاقية والسلوك. واستخدم الباحث المنهج الوصفي. وكشفت الدراسة عن نتائج من أهمها: أهمية القصة الدينية في ترسيخ العقيدة الإسلامية في نفس الطفل، وربطه بالقرآن الكريم والسنة النبوية المطهرة، وبالتاريخ الإسلامي المجيد، وتبصير الطفل بالقيم الخُلقية الفاضلة، وتنمية إعجابه وحبه للصفات الطيبة، وتحذير الطفل من السلوكيات والرذائل المنافية لمبادئ الإسلام وآدابه. وفي ضوء النتائج أوصى الباحث بعدد من التوصيات ذات الصلة.
الكلمات المفتاحية: القصة الدينية، تربية الطفل.
Abstract
The aim of this study is to investigate the role of religious stories in teaching the child through identifying the concept of religious story, its sources, objectives, and its role in the development of moral values and behavior. The researcher used the descriptive method. The most important results of the study were: the importance of the religious story in instilling Islamic faith in the child, linking him/her to the Holy Quran and the Sunnah, and the glorious Islamic history, enlightening the child values and moral attitude, the development of his/her admiration and love for the good qualities, and warning the child from the behaviors and vices contrary to the principles of Islam and etiquette. In light of the results, the researcher recommended a number of relevant recommendations.
Keywords: Religious story, child education.