DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | أ. د. حسين جابر بني خالد | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-24T13:10:15Z | - |
dc.date.available | 2016-10-24T13:10:15Z | - |
dc.date.issued | 2013-03-26 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/868 | - |
dc.description.abstract | ملخص
يهدف هذا البحث إلى بيان مفهوم المدارس الفكرية في الإسلام، وهي المدرسة العقلية، والمدرسة الكلامية، والمدرسة النصيّة، وذلك بدراسة منهج كل مدرسة من هذه المدارس في مفهومها لأسماء الله الحسنى، وصفاته العليا، وموقف أصحاب هذه المدارس الثلاث من صفات الله تعالى الخبرية، وكيف تنظر هذه المدارس إلى الدلالة النقلية في حالة تعارضها مع العقل.
وقامت الدراسة كذلك ببيان منهج كل مدرسة في تنزيه الله تعالى، ثم ذكر أوجه التشابه والاختلاف بين هذه المدارس في تقرير العقائد.
Abstract
This paper aims to clarify the concepts of Islamic throught schools; rational, Dialectical, and Script schools, through studying the methodology of each school understand the Noble Name of Allah, his highest attributes, and the stand of these three school thinkers from Allah's told attributes, and how these schools deals with textual indication in case it contradicts with mind.
Also the paper clarified the concept of each school in glorifying (tanzeh) Allah, and shoeing the similarities and differences in determining dogmas (believes). | en_US |
dc.title | الأصول المنهجية في العقيدة عند المدارس الفكرية الإسلامية* | en_US |
Appears in Collections: | المجلد 11 العدد 2
|