ملامح التماسك النصي عند الباقلاني (403 هـ)
في كتابه "إعجاز القرآن"
دة. بثينة سلمان القضاة*
تاريخ وصول البحث: 26/12/2011م تاريخ قبول البحث: 28/2/2013م
ملخص
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن بعض آليات التماسك النصي عند الباقلاني في كتابه " إعجاز القرآن " والذي أكدّ فيه بأن نظم القرآن وتماسكه وجه مهم وفاعل من وجوه الإعجاز القرآني.
وتبرز أهمية الباقلاني في هذا المجال باعتباره نقطة مهمة ومفصلية في تاريخ العلماء الذين بحثوا في إعجاز القرآن – في زمنه – إذ اهتم بتحليل سورة كاملة، وكذلك نصوصا شعرية شبه كاملة، بعد أن كانت الدراسات النقدية قبله تعتمد اختيار البيت الواحد من الشعر، أو الجملة الواحدة من النثر دون التعرض للنص كاملاً. ولم تتطور نظرة النقاد الجزئية للنص إلى رؤية متكاملة، بل توقفت عند فصاحة اللفظ وجودة المعنى وحالة الإعراب الشاذ عن القاعدة.
تأتي دراسة الباقلاني حلقة مهمة في الكشف عن بعض جوانب تماسك النص بشكل عام، وليؤكد من جهة ثانية على تفرد القرآن الكريم في نظمه وتماسكه وانسجامه – وهي مهمة الباقلاني في كتابه– ليفضي بالمتلقي إلى مسلّمة لا جدال فيها إنّ الخطاب القرآني متميّز عن غيره من أنواع الخطابات البشرية الأخرى.
ولا بد من التأكيد إنّه ليس من شأن هذا البحث أن يعنى بنظرية التماسك النصي ومفهوم النص، مصطلحاً ونشأة ومفاهيم وتسميات في نقدنا العربي والنقد الغربي، إلاّ في المواطن التي يحتاج فيها إلى شذرات منها.
وليس من شأنه –أيضاً– أن يؤرخ ويتتبع تعدد ترجمات النظرية ومصطلحاتها والجدل القائم فيها. ولا أن يتقصى بواكير النظرية في النقد العربي الحديث، ما عدا في الحالات التي يحتاج إليها في النظرية لإثبات طريقة الباقلاني المبكرة في بحث التماسك النصي لإثبات إعجاز القرآن، وفي الحدود التي لا تحمّل فيه نصوص الباقلاني أكثر من طاقتها لتتناسب مع ما جاء في نظرية التماسك النصي. بل يتم تحديد ما يمكن الاستفادة منها لبحث جوانب الجدّة في طريقة الباقلاني في إثبات إعجاز القرآن. علماً بأن هذه النظرية وتطبيقاتها على القرآن الكريم أصبحت أكثر وضوحاً في عصور لاحقة كما جاء عند السيوطي والبقاعي والزركشي.
Abstract
This study aims to detect some mechanisms of text cohesion at al-Baqellan in his book "I'jaz al-Qur'an", in which he affirmed that Qur'an's regulation and cohesion is a significant and effective aspect of the miracle of Qur'an.
The significance of al-Baqellani emerges in this field, as a significant and articular point in the history of scholars who searched in the miracle of Qur'an –in his era- since he was concerned of analyzing a whole sura, and almost complete poetic texts. Before his era, critic studies relied on selecting one line of poetry, or one sentence of prose, without considering the whole text. Critics' partial view to the text did not develop into an
* أستاذ مساعد، قسم اللغة العربية، كلية الآداب، جامعة آل البيت.
integrated view, rather stopped at expression's eloquence, meaning quality and syntax irregular situation.
The study of al-Baqellani is a significant link to reveal some aspects of text cohesion in general, and to confirm the uniqueness of the Holy Qur'an in organization, cohesion and harmony, which is al-Baqellani's mission in his book. This is to reveal to the recipient a conceded notion with no debate that the Qur'anic message is distinctive than any other human messages.
It has be emphasized that this research is not concerned with the theory of text cohesion and text concept, as of terminology and emergence, nor concepts and terminologies in our Arabic critics nor in the Western critics, except where bits are required.
It also does not track back nor trace multiple theoretical interpretations and terminologies and their debates. Nor to track back the emergence of theory in the modern Arab critics, except in cases required to prove al-Baqellani's early method in discussing text cohesion to prove the miracle of Qur'an, within the limits where al-Baqellani's texts are not exaggerated to suit the theory of text cohesion. Rather, define what can be used to discuss the aspects of originality in al-Baqellani's method to prove the miracle of Qur'an, bearing in mind that this theory and its applications on the Holy Qur'an, became more obvious in later eras, as at al-Siyouti, al-Beqa'I and al-Zarkashi.