اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة، . التحصيل الدِراسي نسبة الشحوم في الجسم،
Issue Date:
17-Jun-2015
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة، ونسب انتشار البدانة، وعلى مدى قدرة اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة ونسبة الشحوم في التنبؤ بمستوى التحصيل الدِراسي لدى عينة من الطلبة الذكور في المرحلة الثانوية، تكونت عينة الدراسة من (5524) طالباً ذكراً، من طلاب المرحلة الثانوية في تخصص الفرع العلمي، تم اختيارهم عشوائيا بأسلوب العينة العشوائية الطبقية، من المديريات التعليمية الستة لمحافظة العاصمة عمان، قيست لهم متغيرات اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة، وهي: اللياقة العضلية الهيكلية، والتركيب الجسمي واللياقة القلبية التنفسية، ثم الحصول على مستوى التحصيل الدِراسي في نهاية العام الدِراسي.
أشارت النتائج إلى تحقيق أفراد عينة الدراسة المنحنى الطبيعي في مستوى اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة من خلال ستة مستويات هي: المرتفع جداً بنسبة (9.77٪)، المرتفع (14.22٪)، المتوسط (24.47٪)، المقبول (27.55٪)، الضعيف (16.18٪)، والضعيف جداً بنسبة (7.78٪)، كما أشارت النتائج إلى أن ما نسبته (27.7٪) من أفراد العينة يعانون من البدانة، وإلى وجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين مستوى اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة والتحصيل الدِراسي، وإلى وجود علاقة سلبية بين نسبة الشحوم في الجسم والتحصيل الدِراسي، وإلى أن مستوى اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة ونسبة الشحوم في الجسم، لهما قدرة تنبؤية للتنبؤ بمدى التغير الذي قد يطرأ على التحصيل الدِراسي للطلاب.
وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث بضرورة زيادة مستوى النشاط الرياضي الموجه وتفعيله لتنمية الصحة لدى طلبة المدارس، لتأثيره ولعلاقته الإيجابية بمستوى التحصيل الدِراسي لهم، وإلى ضرورة عقد ندوات علمية من قبل المدارس لتوعية أولياء الأمور لحث أبنائهم على ممارسة الأنشطة الرياضية الموجهة لتعزيز وتنمية الصحة، كما يجب العمل على ايجاد استراتيجية وطنية لمواجهة انتشار البدانة بين طلاب المدارس من خلال شقيها الرياضي والغذائي.
كلمات دالة: اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة، نسبة الشحوم في الجسم، التحصيل الدِراسي.
Abstract
This study investigated the use of physical fitness, obesity, in the predicting academic achievement among high school students (5524); male high school students from science stream were randomly selected from the six educational districts of the capital city (Amman/Jordan). Participants' fitness level (Muscular fitness, cardio-respiratory fitness, Body Composition) was evaluated and analyzed for possible effect on academic achievement at the end of the academic year.
Results of this study indicated that our sample was normally distributed according to their performance in health related physical fitness elements showing a percentage of (9.77%) of very high fitness level and (14.22%) for high, (24.47%) average, (27.55%) unacceptable, (16:18%) weak, and (7.78%) for very weak fitness level. Furthermore, 27.7% were obese.
Our results revealed a statistically significant positive relationship (p ≤0.01) between health-related physical Fitness and academic achievement, and a negative relationship (p ≤0.01) between body fat and academic achievement.
Based on our findings, we recommend increasing participation in sports related to the development of health among school students. Physical fitness and healthy body composition positively impact academic achievement for high school students. Further studies and educational seminars are needed to educate parents and encourage them to enroll their children in sports and physical activities geared to promote and develop health. Physical fitness, nutritional knowledge as well as the prevalence of obesity in our schools should be part of a national strategy to boost health and improve academic achievement.
Keywords: Health-related Physical Fitness, Percentage body fat, Academic Achievement