DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/781
Title: نظرية النمو المعرفي عند ابن الجوزي في كتابه " صيد الخاطر"
Authors: ناصر الخوالده *
Keywords: Ibn Al-Jawzi,
Knowledge development theory.
Issue Date: 23-Jul-2014
Abstract: الملخص هدفت الدراسة إلى بيان نظرية النمو المعرفي عند ابن الجوزي في كتابه صيد الخاطر عن طريق الإجابة عن الأسئلة الآتية: أولا: ما مبادىء النمو المعرفي عند ابن الجوزي؟ ثانيا: ما العوامل المؤثرة في النمو المعرفي عند ابن الجوزي؟ ثالثا: ما أساليب النمو المعرفي عند ابن الجوزي؟ وقد اعتمد الباحث المنهج الاستقصائي وذلك بالرجوع إلى المصادر والمراجع ذات العلاقة بموضوع البحث، وقد وأظهرت استنتاجات الدراسة أن مراعاة المبادئ والعوامل والأساليب التي يقوم عليها النمو المعرفي لها تأثير في شخصية المتعلم لأن النمو عملية مستمرة تبدأ حتى قبل الميلاد، فالفرد ينمو من خلال مراحل متعاقبة يمر بها نموا يشمل كل كيانه ككل مركب من النواحي الجسمية والعقلية والانفعالية والاجتماعية. ومن توصيات الدراسة ضرورة الإفادة التربوية من الرؤيا الإسلامية في مجال النمو المعرفي. This study aimed at identifying knowledge development theory of Ibn Al Jawzi in his book (Sayedd Alkhater) by answering the following questions: what are the principles of knowledge development theory? What are the effective variables in the theory? And what kinds of methods in the theory? The researcher used an inquiry approach from the resources and references. The conclusions showed that considering the principle, variables, and methods in knowledge development theory has an effect in the personality of learner and covering deferent aspects of his personality in physical, mental, emotional and social aspects. The researcher recommended that there is a necessity of having Ibn-Al-Jawzi's theory and vision in teaching and learning process. Keywords: Ibn Al-Jawzi, Knowledge development theory.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/781
Appears in Collections:المجلد (20)، العدد(4)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ناصر خوالده.doc149.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.