DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Ali Abu Seileek * | - |
dc.contributor.author | Sabah Al-Olimat** | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-17T09:28:08Z | - |
dc.date.available | 2016-10-17T09:28:08Z | - |
dc.date.issued | 2014-11-02 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/777 | - |
dc.description.abstract | Abstract
This study explored the effect of computer-mediated corrective feedback (CF) on the 10th grade EFL students’ performance in the writing skill. Seventy-two 10th grade female students at Al Hammra secondary school of girls, Mafraq, were selected as the study sample. They were randomly assigned into four groups، three experimental groups (18 students each) and one control group (18 students). The three experimental groups were taught using the computer-mediated corrective feedback modes including teachers’ feedback (students who received feedback only from the teacher), students’ feedback (students who provided and received feedback from their peers), and both (students who received and provided feedback from students and teacher). The control group was taught using computer-mediated communication. However, it neither provided nor did it receive corrective feedback. The findings of the study showed that there were significant differences between the mean scores of the control group and the experimental groups due to the presence/absence of corrective feedback in favor to the experimental groups. Furthermore, the findings revealed that there was a significant effect for the mean scores between teachers’ feedback, students’ feedback or both, in favor to both, where students received corrective feedback from their peers and the teacher.
Keywords: Computer mediated corrective feedback, EFL students, Writing skill.
ملخص
هدفت هذه الدراسة للكشف عن أثر طرق تقديم التغذية الراجعة المحوسبة على أداء متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية من طالبات الصف العاشر في مهارة الكتابة. تم اختيار 72 طالبة من طالبات الصف العاشر بمدرسة الحمرا الثانوية للبنات في محافظة المفرق من الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2012/2013. وقد تم توزيع العينة عشوائيا في أربع مجموعات: ثلاث مجموعات تجريبية (18 في كل مجموعة) والمجموعة الضابطة الرابعة (18 طالبة) وقد تم تدريس الثلاث مجموعات التجريبية بالتغذية الراجعة المحوسبة والتي تضمنت التغذية الراجعة من قبل المعلم (الطلبة حصلوا على التغذية الراجعة من قبل المعلم)، والتغذية الراجعة من قبل الطالب (الطلبة زودوا وحصلوا على التغذية الراجعة من قبل زملائهم) والاثنين معا (الطلبة حصلوا وزودوا بالتغذية الراجعة من قبل الطالب والمعلم معا) وقد تم تدريس المجموعة الضابطة باستخدام الحاسوب ولكنها لم تزود أو تحصل على التغذية الراجعة.
أظهرت النتائج في هذه الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية في المتوسطات الحسابية بين المجموعة الضابطة والمجموعات التجريبية في وجود أو غياب التغذية الراجعة يعزى إلى وجود التغذية الراجعة. وقد أظهرت النتائج أيضا وجود أثر لدلالة إحصائية في المتوسطات الحسابية بين التغذية الراجعة من قبل المعلم والتغذية الراجعة من قبل الطالب والتغذية الراجعة من قبل الطالب والمعلم معا يعزى إلى طريقة تزويد التغذية الراجعة من قبل المعلم والطالب معا وفي هذه الطريقة حصل الطالبات على التغذية الراجعة من قبل المعلم وزملائهم معا. وقد أظهرت النتائج أيضا وجود أثر إحصائي للتغذية الراجعة المحوسبة في تطوير الجوانب الكتابية. التغذية الراجعة المحوسبة طريقة فعالة في تطوير مهارة الكتابة أفضل من التعليم باستخدام الحاسوب دون تقديم التغذية الراجعة. | en_US |
dc.subject | Computer mediated corrective feedback, | en_US |
dc.subject | EFL students, | en_US |
dc.subject | Writing skill. | en_US |
dc.title | Using Computer-mediated Corrective Feedback Modes in Improving Jordanian Students’ Writing Performance | en_US |
Appears in Collections: | المجلد 21 العدد 2
|