الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى تكيف طالبات كلية التربية الرياضية مع البيئة الجامعية في جامعة اليرموك، تم الاعتماد على المنهج الوصفي من خلال استخدام الاستبانة (الجنابي، 2001) بوصفها وسيلة لجمع البيانات، وطبقت على عينة قوامها (150) طالبة من كلية التربية الرياضية، وتكونت الاستبانة من (56) فقرة موزعة على ثلاث مجالات (النفسي، والاجتماعي، والأكاديمي)، وتبين من النتائج:
طالبات كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك يملكن القدرة على التكيف النفسي والاجتماعي والأكاديمي مع البيئة الجامعية.
لا يتأثر تكيف واندماج الطالبات مع البيئة الجامعية في جامعة اليرموك باختلاف مكان الإقامة (السكن) حيث أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً.
كلما كانت الطالبات أقرب إلى التخرج وإنهاء المرحلة الجامعية؛ كان تكيفيهن أقل عن غيرهن.
وأوصت الدراسة بضرورة تنويع الأنشطة الطلابية داخل الكلية والجامعة لتلبية الاحتياجات المختلفة للطلبة.
الكلمات المفتاحية: التكيف، البيئة الجامعية، كلية التربية الرياضية.
This study explored the female students' adaptation of college life at Physical Education College with the university environment, Yarmouk University, Jordan. The descriptive approach was utilized through applying a questionnaire ( Al- Janabi, 2001) as a tool for gathering data. The questionnaire was applied on a sample consisted of (150) female students at the Physical Education College. It consists of (56) items distributed among three fields (psychological, social and academic). The results showed the following points: the Physical Education College female students at Yarmouk University have the ability to adapt psychologically, socially and academically with the university environment. Their adaptation and integration with the university environment are not affected in regard with the place of residence, where the study showed lack of statistically significant differences. The results also showed that the female students of the Physical Education College usually show less adaptation level as they get closer to graduation. Therefore, the study recommended to diversify the student activities within the college and university to fulfill and satisfy the students different needs.
Keywords: College life adaptation, university environment, female students.