DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/771
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBasel Al-Shdifat *-
dc.date.accessioned2016-10-17T09:08:05Z-
dc.date.available2016-10-17T09:08:05Z-
dc.date.issued2014-05-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/771-
dc.description.abstractAbstract This study aimed at investigating obstacles faced by students taking social study courses in Jordanian high schools. The study sample consisted of 373 students selected randomly from 11th and 12th grades at high schools in the Mafraq district, representing 20.6% of the student body. The researcher developed a questionnaire consisting of 31 items distributed into 5 dimensions, which was proven valid and reliable. Responses to the questionnaire were analyzed using means, standard deviation, variance and percentage. The results of the study showed that about half of the sample stated that educational aids used were not suited to the curriculum content; just over half stated that "there was a problem with teacher qualification regarding lesson planning and time management". The majority stated that "the dimension trips have little bearing on the curriculum and little benefit is gained from such trips;" another half stated that" there was a problem in lack of cohesion in the curriculum and most stated that teaching methods used do not include dialogue and discussion." The most important recommendations are that the Ministry of Education should further concentrate on the qualification of teachers with special regard to improving their skills in preparation and time management in the classroom, and also should be more seriously considering the issue of interconnectedness of topics when designing the educational civics material and social studies courses. Keywords: Obstacles, High school students, Social studies courses. ملخص هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الصعوبات التي تواجه الطلبة الذين يدرسون مواد الدراسات الاجتماعية في المرحلة الثانوية في قصبة المفرق من التعليم العام بالأردن. تألفت عينة الدراسة (373)طالباً من طلبة الصفين الأول ثانوي والثاني الثانوي، طور الباحث أداة لجمع البيانات، pde تكونت من(31) فقرة توزعت على خمسة مجالات رئيسة، وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها بعرضها على محكمين مختصين .بعد إجراء التحليلات الإحصائية المناسبة. أظهرت النتائج أن نصف عينة الدراسة أشارت إلى أن الوسائل التعليمية المستخدمة في المنهاج لا تتناسب ومحتوى المنهاج الدراسي، كما ويعاني معظم الطلبة من صعوبات تتعلق بنقص الكفايات التدريسية للمعلمين فيما يتعلق بالتخطيط للدرس وإدارة الوقت. وأنّ أكثر من نصف عينة الدراسة أكدت أن الزيارات الميدانية لا تخدم المنهاج الدراسي وغير فاعلة في توضيح المنهاج الدراسي وزيادة المعرفة، وبينت النتائج أنّ غالبية العينة أشارت أنّ هناك مشكلة بتسلسل المواضيع وتتابعها في المنهاج الدراسي، كما وأظهرت النتائج أن معظم عينة الدارسة أشارت أن هناك مشكلة في طرائق التدريس التي لا تستخدم الحوار والمناقشة. ومن أبرز التوصيات هو المزيد من التركيز من قبل وزارة التربية والتعليم على كفايات المدرسين مع الاهتمام أيضاً بتدريبهم على مهارات الإعداد والاهتمام بإدارة الوقت في الغرفة الصفية، وأن تأخذ الوزارة بجدية قضية الترابط والتسلسل في المواضيع عندما تصمم مواد التربية الوطنية ومواد الدراسات الاجتماعية الأخرى. الكلمات المفتاحية: المعيقات، المرحلة الثانوية، مواد الدراسات الاجتماعية.en_US
dc.subjectالمعيقاتen_US
dc.subjectالمرحلة الثانوية،en_US
dc.subjectمواد الدراسات الاجتماعيةen_US
dc.titleObstacles Faced by High School Students Taking Social Studies Courses in Mafraq District, Jordan.en_US
Appears in Collections:المجلد 21 العدد 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
باسل شديفات.doc205 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.