DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/714
Title: مدى امتلاك معلمي مبحث التاريخ في مديرية تربية السلط لمهارات التفكير الناقد
Authors: ماهر زيادات
محمد العوامرة
Issue Date: 14-Jun-2009
Abstract: ملخص هدف البحث إلى استقصاء مدى امتلاك معلمي مبحث التاريخ في مديرية تربية السلط لمهارات التفكير الناقد، وتكونت عينة البحث من (53) معلماً ومعلمة، ولتحقيق هدف البحث استخدم الباحث اختبار (إبراهيم، 2001) بعد التحقق من خصائصه السيكومترية والمكون من (87) فقرة ذات المحتوى التاريخي، موزعة على خمسة مجالات هي: التمييز بين الحقيقة التاريخية ووجهة النظر، وتشخيص الموضوعية والتحيز في النص التاريخي، تكوين استنتاجات حول النص التاريخي، وتقويم الحجج أو الأدلة التاريخية، وتقرير الافتراضات المنطقية. وأظهرت نتائج البحث أن درجة امتلاك معلمي مبحث التاريخ لمهارات التفكير الناقد دون المستوى المقبول تربوياً والذي حدد بـ (80%) على الاختبار الكلي والاختبارات الفرعية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مدى امتلاك معلمي مبحث التاريخ لمهارات التفكير الناقد تبعاً لمتغير الجنس، ووجود فروق ذات دلالة تبعاً لمتغير الخبرة ولصالح المعلمين ذوي الخبرة الطويلة، وفي ضوء النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات. Abstract This study aims to examine the extent of history teachers possession of critical thinking skills in Al- salt Educational Directorate. The study sample consisted of (53) male and female teachers. Ibrahim's (2001) test was employed after examining its sycometric characteristics. This test consists of (87) items in history, divided into five tests which they are: Distinguishing between historical facts and ideas; Identifying the objectivity and bias; Forming inferences; Evaluating historical evidence and Establishing the logical proposals. The results of the study revealed that the degree of possession the critical thinking skills that history teachers have, was below the pedagogically accepted level. This average can be determined by the level (80%). The results also showed that, there was no statistically significant difference in the extent of history teachers possession of critical thinking skills due to gender. Additionally, there were statistically significant differences due to experience variable in favor of the long term expert teachers. In the light of the study findings a number of recommendations were suggested and put forward.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/714
Appears in Collections:المجلد ( 15) العدد (3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1538.doc274.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.