مستوى وعي معلمي العلوم Awareness of New Instructional Technological Media مستحدثات تقنيات التعليم new instructional technological media
Issue Date:
14-Jun-2009
Abstract:
ملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى وعي معلمي العلوم في المرحلة الأساسية بمستحدثات تقنيات التعليم في محافظة المفرق، إضافة إلى التعرف على الفروق في مستوى وعيهم تبعاً لمتغيرات التخصص والخبرة، وقد تكونت عينة الدراسة من (80) معلماً ومعلمة، ولقياس مستوى الوعي بمستحدثات تقنيات التعليم استخدمت أداة تألفت من (25) فقرة توزعت على ثلاثة مجالات هي: إدراك مفهوم المستحدث التقني، إدراك أهمية المستحدث التقني، إدراك كيفية توظيف المستحدث في مجال التدريس.
أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى وعي معلمي العلوم بمستحدثات تقنيات التعليم بشكل عام كانت كبيرة (85.75%)، وأن مستوى وعي المعلم بمجال إدراك مفهوم المستحدثات التقني كان كبيراً جداً (91.25%)، بينما حصل مجالا: إدراك أهمية المستحدث وإدراك كيفية توظيفه على مستوى متوسط، وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للتخصص، في حين كانت هناك فروق دالة إحصائياً تبعاً لمتغير الخبرة، ولصالح ذوي الخبرة القصيرة (أقل من 5 سنوات)، وفي ضوء النتائج أوصى الباحث بعدد من التوصيات.
الكلمات المفتاحية: مستوى وعي معلمي العلوم، مستحدثات تقنيات التعليم.
Abstract
This study aims at finding out the level of new instructional technological media awareness among science teachers in the basic stage in Mafraq Gavernorate; and determining the differences according to specialization, and experience variables. The sample of the study consisted of (80) male and female teachers.
To achieve the aims of this study, the researcher developed a questionnaire consisted of (25) items. It was distributed into three categories (understanding
of instructional technological media, understanding the important of instructional technological media and understanding the way of using technological media in learning.
The results revealed high level of awareness among science teachers (85.75%) for the total score of awareness, and a very high level of (91.25%) for the sight of instructional technologe media concepts, but the result showed that there are no significant differences at ( = 0.05) in awareness due to specialization, while there is a significant difference due to experience in favor of the lowest experience.
Based on the findings of the study, appropriate recommendations were suggested.
Key world: Awareness of New Instructional Technological Media, new instructional technological media.