الملخص
هدفت الدراسة إلى تحديد العوامل الشخصية المؤثرة على استفادة الطالب من التعليم الجامعي المحاسبي الإلكتروني. ولتحقيق ذلك قام الباحثان بتصنيف هذه العوامل ضمن مجموعات ثلاث: البيانات العامة للطالب، وبيانات الثانوية العامة، وبيانات الدراسة الجامعية. وقاما بتصميم استبانه تم توزيعها على (168) طالباً وطالبة في كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية في الجامعة الهاشمية، ممن درسوا مادتي مبادئ محاسبة (1)، ومبادئ محاسبة (2) إلكترونياً (Online ). ومن أهم النتائج التي تم التوصل إليها، وجود ارتباط موجب وعلاقة طردية قوية بين مدى الاستفادة من التعليم الإلكتروني وبعض العوامل الشخصية. كما أن هناك فروقات ذات دلالة إحصائية في مدى الاستفادة من التعليم الجامعي المحاسبي الإلكتروني والمتغيرات التالية: (الجنس، وامتلاك جهاز حاسوب في المنزل، واستخدام الإنترنت في المنزل، وأساس القبول في الجامعة).
Abstract
This study is intended to identify personal factors which affect students e-accounting university learning. To do this, the researchers have classified those factors within three categories: Students General data, General Secondary Certificate data, and University Education data. The researchers designed a questionnaire which was distributed to (168) students at the Faculty of Economics and Administrative Sciences of the Hashemite University who studied both courses: Principle of Accounting (1) and Principle of Accounting (2) Online. The most important results reached are: There is a positive correlation and positive strong relationship between the degree of benefiting from e-learning and some personal factors. Also there are differences of statistical significance in the degree of utilizing accounting university education Online according to the following variables (Sex, Owning a computer at home, Using the Internet at home, Criterion for admission to university).